vildguppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    vildguppys

    Finns det några här inne som håller nån vildform av gyppys?

    SJälv håller jag vildtypen numera då jag tycker dessa har bättre hälsa (även om jag tycker slöjguppyn är snyggare så känns det bättre o hållal en naturligare form).

    Jag har dock ingen ren satm utan har individer från 3 olika fångsplatser (min vuxna är viltfångade).

    Mina 3 vuxna hanar (1 från varje fångsplats) ser olika ut o det är kul, gansk alika i kroppen är de alla 3 lite skillander finns som kortare nos, komparkare kropp lite annorlunda färgsättning osv. Men största skillanden finns i ryggfenorna hos dem.
    Ena hanen har svart (lite mönstard så inte helt bäcksvart) medans en annan har röd (samma mönster alltså prickigt fast oerhört smått), gemensamt med dessa hanar är att stjärtfenan är helt ofärgad.
    Den 3e hanen däremot har helt ofärgad ryggfena men istället lite färg i stjärfenan, antydan till ett rött översvärd, man lär inte bli far till så´många avkommor tror jag då han är lägst i rang o håller sig undan lite (men inteutstött) han uppvaktar inte honorna speciellt mycket heller.

    De yngelhanar som färgat ut ännu ser även dessa aningen annorlunda ut vilket är skojit o se (det är det jag saknar lite mer de "vanliga" guppyna, att de kan se så olika ut o att man aldrig vet hur yngle kommer o se ut).

    De ynglar av sig värre än slöjguppyna dock, fast folk säger att de får små kullar så stämmer inte det på mina. De får över 20 st i varje kull o alla överlever, de vuxna rör inte ett ända yngel o de nyfödda simmar med de andra direkt.

    Visst har de 180 liter i simma i (men är inte ända invånarna), men nu vimmlar det verkligen av yngel.

    Har sålt individer från de 3 första kullarna redan men har mäkrt att folk vill ha dem i par eller enbart honor o jag får ju nästan bara hanar i mina kullar. iaf är 80% av ynglen hanar.

    Kan man påverka det på nått vis så jag får fler honor i kullarna? (läst att värme ska påverka men vet ej om det stämmer).

    Himla kul är det o se att de får så mycket yngel iaf att stammen är så stark o fin, inte ett ända dödsfall har jag haft o inga sjukdommar på dem heller för den delen.

    Min sambo anser att jag bör skafaf en större fisk som tar en del av ynglen men jag är inte så pigg på det faktist o har därför enbart andra småfiskar i karet (galaxys, ja ancistrus med men de rör ju inte ynglen o inte gör räkorna o snäckorna det heller).

    Dessa vildguppys är ju mindre än vanliga guppys o det gör att fodret blir lite svårare. Jag brukade mata med minigranulat förr men det är för stort för dessa, de vill helle rknappt ta fryst artemia för det är för stort, ev kan de vuxna honorna ta nån då o då. Ynglen e det ännu svårare för men de växer på bra så de hittar säkert en mass agott i burken somd e smaskar i sig.

    Jag förösker hitat bra smått foder åt dem, just nu smular jag flingfoder till pulver o ger uppmatningsfoder till de minsta ynglen.
    Moina o cyklops är det frysfoder de får.

    Bottentabltter har jag märkt fungerar rätt bra det är pulvriserat flingfoder i stort sett iaf de märken jag använder mig av o de löser sakta upp sig i vattnet så det flyter småbitar mat överallt.

    sådär nu har jag pladdrat på tilläckligt så är det nån me rhär som håller vildtformen?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    När du säljer dina guppy som du blandat på det här viset är det viktigt att du talar om det och inte ger lokal på dem.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Jag har några vf guppy ja Velat skaffa några länge och fick till slut tummen ur och flyttade runt lite fisk och fick ett ledigt 40L bara sådär. Där går nu 6st vf guppy, från brasilien enligt leverantören, och lite snäckor.

      Har inte haft dem så länge ännu, men lite yngel har dom fått. De verkar i alla fall få rätt små kullar, hittat 4 yngel bara än så länge, eller så äter dom upp några. Finns javamossa och andra växter att gömma sig i i alla fall. För små att se vilka som är honor/hanar än dock.

      De ser ju inte alls ut som "vanliga" guppy, ser mer ut som endlers guppy. Dessa är orangea och gula med lite svarta prickar, på leverantörens lista är de mest blåa. Sen har jag rätt dunkelt ljus så kan hända att de har lite blått i sig med.
      Väldigt aktiva annars och verkar äta det mesta, har fått flingfoder, svarta mygg, artemia och nåt som heter tetra natura brine shrimp mix som är typ artemia i gelé och skräpar ner ordentligt. Ska skaffa lite cyklops och moina med har jag tänkt.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • SemlaoLuffsen
        • November 2011
        • 100

        #4
        Ja jag säljer dem som vildguppy för det är fortfarande vildguppys även om de kommer från olika fångsplatser blir inte slöjguppys för det.
        Dock har ju köparna fått reda på att föräldradjuren kommer från olika platser.


        ahh så du har samma erfarenheter att de får små kullar? Hmm jag får ju över 20 bebisar i varje kull o de rör ingen vilket jag hört är standard.
        Den där gelèn ger jag oxå till mina, löser ofa upp den i lite vatten först så blir den en "dimma" i karet o även småynglen smaskar glatt i sig det.
        Hur gamla är dina yngel? Vid 2 veckor kommer ju den så kallade graviditesfläcken på mägen på honorna att framträda.

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          De borde vara ca 2v nu, ser ut att vara 1 hona och 3 hanar. En liten kull till föddes för några dagar sedan, 4st yngel igen så verkar vara små kullar helt enkelt. Rätt skönt att det inte blir 20st per kull ändå, karet är ju lite mindre än ditt Har iofs ett 100L kar de kan flytta till om det blir för många. Kan det ha med saken att göra dock? Storleken på kullen vs storlek på karet? Läst nånstans (här kanske?) att en del fiskar inte ynglar hur mycket som helst utan att det beror på antal fiskar och hur stort utrymme det har. Vet inte om det är sant eller om det beror på fisk, mina molly verkade inte minska på produktionen fastän hela karet var fullt med yngel, och det var ett 200L kar.
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            min erfarenhet säger mig att de första kullarna är klart mindre än de som kommer sedan.


            mina har normalt kanske 8-10 st på första kullen, för att jobba upp sig mot 20-25 efter 4-5 ggr.


            kan mycket väl vara så att det har ploppat ut 8-10 st, men 4-6 st har dött snabbt av olika orsaker.


            mina tuggar inga yngel alls.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...