Guppy eller Platybebisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmafemman
    • April 2011
    • 51

    Guppy eller Platybebisar?

    Jag hittade några små bebisar i mitt akvarium igår.
    Jag har bara haft igång det i knappt 4 veckor.
    Jag vet att 3 av mina guppysar är på smällen men har läst att de brukar vara gravida i 5 veckor?
    Det har alltså inte gått 5 veckor sedan jag släppte ihop honor och hanar.

    Jag köpte även 2 platys, de levde i samma kar i djuraffären. Kan det vara dom som ynglat? Men jag ser bara 5 bebisar..

    När guppysarna ynglat, blir de smala då eller ser de feta ut fortfarande?

    Tacksam för svar.

    (googlade och insåg att guppy och platybebisar är svåra att se skillnad på)
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    de är svåra att se skillnad på första dagarna. om det är så att platyn är grå.

    alla mina platys som jag har haft har varit klart röda / svarta eller annan färg.
    och deras yngel har varit färgade.

    medans guppisarna jag har haft och har är alltid grå.



    guppisarna kan mycket väl varit gravida innan de kom till dig.

    har de någon gång under sin levnad tillbringat mer än en minut i ett kar ihop
    med en hane så är de med stor sannolikhet påsatta och gravida sedan "länge".

    eftersom de har förrådsbefruktning så kan de enkelt kläcka ur sig 6-8 kullar.
    (Ibland upp till 15 kullar), med dräktighet på 4 veckor så ger det att ett pök
    kan ge yngel i 6-15 månader........




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Emmafemman
      • April 2011
      • 51

      #3
      Tack för svar!
      Min ena platy är en Mussepigg, den andra (honan) är spräcklig eller melerad men mycket grått.
      Den ena bäbisen är ganska ljus, lite albino över den. De andra är grå.

      Men kan det vara så att mamma-fisk bara kläckte ur sig 5 bebisar? Jag har verkligen kollat i hela akvariumet med lupp nästan och hittar bara dessa 5 som simmar runt pumpen. Jag har iofs många gömställen oxå.

      Menar du att en befruktning kan ge 6-8 kullar?

      Jag flyttade igår över 3 av mina smällfeta guppysar i ett annat mindre kar bara för att kunna se om det kommer fler bebisar och för att kunna skilja på dem och mammorna så de inte blir mat.

      Det är första gången jag fått bebisar och känner mig lite som en mormor.

      Men blir guppysarna mycket smalare när de kläckt ur sig några bebisar? För jag tycker de ser rätt smällfeta ut fortfarande...

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        det är förmodligen så att de övriga ynglen har blitt mat.

        är det vanliga guppies så kan de mycket väl tugga egna yngel

        platys gör det

        själv sett när en platy i en yngelkasse släppte ett yngel, vände om och tuggade
        isig det direkt, gjorde så med de första 12-13, sedan orkade hon inte mer.

        så, visst kan honor se smällfeta ut efter förlossning om det har tuggat yngel.

        och de kan se smällfeta ut för att de är just feta pga annan mat.


        normalt så kläcks det väl ut 10-20 st på de första kullarna för att sedan öka till
        kanske ~ 25-30 st som är hyfsat normalt, men det finns dom som kläcker ut
        mycket mer än så, inte helt ovanligt att stora platys / svärdbärare kläcker ur
        sig 50-60 yngel.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Emmafemman
          • April 2011
          • 51

          #5
          tack för svar. Jag hoppas dessa små överlever!
          Lär väl bli fler bebisar snart i lilla karet.
          Ska hålla koll så jag kan plocka ur honorna när bäbisarna kommit.

          kan ancistrusarna oxå äta yngel?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Emmafemman
            tack för svar. Jag hoppas dessa små överlever!
            Lär väl bli fler bebisar snart i lilla karet.
            Ska hålla koll så jag kan plocka ur honorna när bäbisarna kommit.

            kan ancistrusarna oxå äta yngel?
            ingen bra idé tycker jag.

            det bästa är att låta naturen ha sin gång, lite gömslen så överlever
            den starkaste i varje kull. och det är nog bara den från varje kull du vill ha.


            ancistrus äter inga yngel som lever.....döda fiskar tuggar de gärna på,,,men inte simmande....
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Emmafemman
              • April 2011
              • 51

              #7
              Okej, det är väl jag som blir lite blödig barta för att det är mina första yngel nånsin

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                jotack....det där känner vi igen.....
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Emmafemman
                  • April 2011
                  • 51

                  #9
                  Ja, jag gör inget annat än tittar på de där 5 ynglen nu =)

                  I mitt akvarium har jag 17 kardinaltetror, 3 ancistrusat (små) 1 st citron tetra.
                  1 guppyhane och 4 gyppyhonor, 2 stycken platys och 4 äppelsnäckor

                  Vem är farligast för mina små bebisar? =)

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    tetrorna helt klart.

                    skulle nog tro att det är dom som är boven i dramat.

                    yngelätare av stor rang är dom.

                    i förhållande till sin storlek är de "hemska" rovdjur

                    man kan klart se släktskapet med en liten kardinal och piraya när de äter.

                    eller varför inte vargtetran.....

                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Tetror guppy och platy KAN vara farliga för ynglen, men behöver inte vara det. Har du bara tillräckligt med gömställen (t.e.x växter, allra viktigast är ytväxter!) så överlever de snabaste/starkaste/smartaste i varje kull som tidigare sagts.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Emmafemman
                        • April 2011
                        • 51

                        #12
                        Oj, jäklar, det såg inte ut att vara någon snäll fisk!
                        Det hade jag ingen aning om, Så jobbigt det blev nu, jag älskar ju mina tetror oxå...
                        Då kanske jag gör bäst i att låta ungarna födas i mitt lilla kar istället och släppa ner dom när dom blivit lite större..
                        Hur snabbt växer dom? Jag kan egentligen ingenting om fiskar förutom att det är sjukt fint att titta på =)

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Tetror guppy och platy KAN vara farliga för ynglen, men behöver inte vara det. Har du bara tillräckligt med gömställen (t.e.x växter, allra viktigast är ytväxter!) så överlever de snabaste/starkaste/smartaste i varje kull som tidigare sagts.

                          det är sant, men håll med om att med den blandningen i karet, så är sannolikheten
                          väldigt hög att det är tetrorna som har tuggat yngel.


                          sedan skall man inte glömma bort en annan litet sak som ofta tuggar yngel, och
                          det är pumpen. det är tyvärr så att många yngel sugs in i den.


                          .'
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Emmafemman
                            • April 2011
                            • 51

                            #14
                            Flytväxter med långa rötter har jag, vet inte vad dom heter men dom ynglar av sig massor.
                            Sedan igår har jag sett 5 yngel och dom verkar ganska starka och smarta iallafall, brås väl på mormor (mig) haha

                            Ja jag är rädd för det där med pumpen oxå, de små rackarna håller sig runt den nästan hela tiden.

                            jag får hoppas på det bästa och ta ett snack med tetrorna. Jag får ge dom massor med mat så dom inte orkar käka yngel =)

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #15
                              Ge nu inte för mycket mat så det blir obalans i akvariet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...