Är min guppy gravid?? :/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PluppyGuppy
    • August 2012
    • 13

    Är min guppy gravid?? :/

    HJÄÄÄLP!!!! Kan någon se om min guppy är gravid?? Skaffade henne för två dagar sedan. Är det möjligt??? Hanarna och honerna va inte ens tillsammans i djuraffärn! Är helt nybörjare med ett akvarium så vet i stort sätt ingenting om detta. Har läst runt lite inte hittat något. Hittat att dom har en stor svart klump i slutet av magen.

    Snälla hjälp mig!!! Vill gärna ha svar så fort som möjligt. Är så nyfiken!!!
    Kram
    Senast redigerad av PluppyGuppy; 05 August 2012, 20:43.
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    #2
    Tips kan ju vara att länka till en bild som fungerar

    Kommentar

    • PluppyGuppy
      • August 2012
      • 13

      #3
      Hur länkar man en bild?

      Kommentar

      • Sur_som_en_scalare
        • April 2012
        • 46

        #4
        Eftersom jag inte sett din bild så kan jag inte svara utifrån det, men att guppysarna går i separata kar i affären verkar inte vara någon garanti att de inte är dräktiga: jag köpte fyra honor nyligen, alla gick i olika kar sorterade efter färg och inga hanar var med dem. Och likväl fick jag yngel från dem i mitt kar bara två dagar efter hemkomsten.

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Något om en "stor svart klump" känner jag inte till, men däremot har de en mörk dräktighetsfläck i ändan. Guppy har förrådsbefruktning och kan lagra sperma för åtminstone åtta kullar efter samma lek. Då får de yngel ungefär en gång i månaden, även om det inte har funnits någon hane närvarande på ett tag. Är din guppyhona ordentligt rund om magen, kan du lugnt utgå från att det snart är yngel på gång.

          Olle

          Kommentar

          • CarroAnn
            • August 2011
            • 110

            #6
            De kanske har gått med hanar vid något enstaka tillfälle tidigare (innan de delades upp i olika kar i djuraffären). Guppies har s.k. förrådsbefruktning vilket innebär att en parning kan leda till flera kullar i flera månader framåt så ja, din guppy kan mycket väl vara gravid

            Jag själv tycker att det är hur kul som helst med yngel, men det tar ju också upp tid och lite extra arbete, så det är en smaksak. Dessutom kan det bli ganska fullt med guppies efter några månader då de ynglar av sig så ofta!

            Kommentar

            • PluppyGuppy
              • August 2012
              • 13

              #7
              Tack för era svar, dem hjälpte mig verkligen. Ska se om jag får till att länka en bild.
              Om min guppy får yngel kan ynglerna ha någon skans att överleva?? Jag har 7 växter och två av dom är täta

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1661

                #8
                Har du några andra fiskar än guppy i akvariet? Hur stort är det? Utan andra fiskar borde en del yngel kunna överleva i ett lite större akvarium. Ju mer täta växter du har, desto större är chansen att de ska klara sig.

                Olle

                Kommentar

                • PluppyGuppy
                  • August 2012
                  • 13

                  #9
                  Jag har platy, neontetra, skäggmunsmal och drottningrasbora i samma akvarium. Mitt akvarium är på 112 l.

                  Kommentar

                  • zoddri
                    • June 2012
                    • 144

                    #10
                    Levandefödare har inget emot att käka levande föda så risken är stor att dina Platys kommer att se ynglen som simmande snacks.. Tetror kan också käka yngel men jag vet inte hurpass hungriga neoner brukar vara, de är ju inte så jättestora själva.
                    Men, det varierar lite från fisk till fisk. Och finns det tät växtlighet ökar chansen för överlevnad betydligt. Vill du vara ambitiös så skaffa en yngelkasse, de kostar ju under 50-lappen.

                    OT:
                    Vi låter svärdbärarna föda i huvudkaret och sen fiskar vi upp ynglen och lägger dem i yngelkasse efterhand. En hel del blir säkerligen uppätna men sånt är (fisk)livet. Senaste kullen hittade dock ett perfekt gömställe, mitt i vårt mosquito rasbora-stim
                    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av CarroAnn
                      De kanske har gått med hanar vid något enstaka tillfälle tidigare (innan de delades upp i olika kar i djuraffären).
                      Det där är snarare regel än undantag, anledningen att de inte går i samma akvarium i vissa affärer är att det då blir mycket lättare för personalen att fånga "rätt" kön, och kanske också för att de också kan beställa rätt antal ny honor eller hanar då dessa håller på att ta slut....men hos odlaren har de säkerligen gått tillsammans, det blir aldeles för krångligt att separera dem och inte får odlaren mer betalt för det jobbet....det gör man bara i de fall amn håller på att avla fram en ny variant, så man vet ungefär vad man kan tänkas få för yngel framöver.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • PluppyGuppy
                        • August 2012
                        • 13

                        #12
                        Har tänkt att skaffa en yngelkassen men det blir nog lite senare. Om ynglen klarar sig utan att jag har en yngelkasse hade det varit roligt. Jag hoppas att dom kan klara sig i mitt akvarium!!!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av zoddri
                          Levandefödare har inget emot att käka levande föda så risken är stor att dina Platys kommer att se ynglen som simmande snacks.. Tetror kan också käka yngel men jag vet inte hurpass hungriga neoner brukar vara, de är ju inte så jättestora själva.
                          Men, det varierar lite från fisk till fisk. Och finns det tät växtlighet ökar chansen för överlevnad betydligt. Vill du vara ambitiös så skaffa en yngelkasse, de kostar ju under 50-lappen.

                          OT:
                          Vi låter svärdbärarna föda i huvudkaret och sen fiskar vi upp ynglen och lägger dem i yngelkasse efterhand. En hel del blir säkerligen uppätna men sånt är (fisk)livet. Senaste kullen hittade dock ett perfekt gömställe, mitt i vårt mosquito rasbora-stim

                          Ja har man inget annat val så är yngelkasse ett alternativ, men ett "sämsta" sådant, mycket bättre att skaffa ett litet yngelakvarium där de fåt växa till sig i en månad ungefär, men bara så pass att de andra fiskarna inte betraktar dem som mat.

                          I ett akvarium med växter och yngel i lite olika storlekar tenderar "uppätningsfrekvensen" att avta, men det beror också på sällskapet. I det akvariet som TS skriver om skulle jag chansa och låta naturen ha sin gång, det kommer nog bli några yngel som överlever i alla fall. och i följande kullar troligen fler och fler. Lycka till!
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...