Nya på akvarium och ny har vi plötsligt ett gäng Black Molly yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamCarlin
    • August 2012
    • 50

    Nya på akvarium och ny har vi plötsligt ett gäng Black Molly yngel

    Hallå

    Vi är helt nya på det här med akvarium, vi skaffade ett i veckan och köpte 4st black molly och 2st fläckiga pansar malar att börja med. Den ena Mollyn har hålligt sig lite för sig själv så jag var nervös att den var sjuk. Döm till vår förvåning när vi hittade 2st yngel i morse när vi vaknade och sedan poppade 5-6st till fram under morgonen.

    Så vad gör vi nu? Frugan är ute och letar efter yngelkar, men är det något mera vi måste införskaffa eller göra? Just nu simmar yngelen runt i akvariet, finns det en risk att de blir uppätna, bör jag sätta dem i en påse ASAP?

    Här hemma är föräldrarna(vi) lika förvånade som våra barn är uppspelta. Vi vill väldigt gärna att våra små yngel skall överleva.

    Mvh
    /Per med familj
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Det finns en stor risk att det blir uppätna, kan ju alltid bygga en yngel korg typ finmaskigt nät tyg, hänger den bara på någon kant så att man kan bara håva in ynglen man hittar, och de får friskt vatten inget yngel akvarium behövs, har aldrig köpt en yngel korg men de ska nog finnas på fler djur affärer tror jag, annars är det bara att bygga en
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • zoddri
      • June 2012
      • 144

      #3
      En yngelkasse (tyggrej med plastram) är bra att ha, vissa levandefödare käkar sina yngel och vissa gör det inte. Det verkar variera från fisk till fisk. Fånga upp de små rackarna och låt dem simma runt i kassen tills de verkar vara större än munnarna på de övriga invånarna i karet

      Finfördelat flingfoder har vi gett åt våra svärdbäraryngel och de verkar uppskatta det.

      Edit: Sånhär har vi: http://www.akvariehobby.se/shop/prod...id_product=434
      Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

      250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

      Kommentar

      • FamCarlin
        • August 2012
        • 50

        #4
        Hej och tack för era svar.

        Vi har nu köpt en yngelburk (eller vad de kan kallas) i plast. Vi lyckades fånga in 22st små rackare som nu simmar runt och får växa till sig. Hur länge brukar man hålla dem isolerade?
        Nu får vi bara hoppas att de överlever, hur många kan man ha i ett 75l akvarium? Vad gör man med de som inte "får plats"?

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #5
          Det där är standard problemet med levandefödare.
          Ni kommer få fler yngel hela tiden så ni hade nog gjort bäst i att lämnat kvar dem och hoppats på att de flesta blev uppätna.
          En del djuraffärer kan byta in dem mot tex fiskmat men det är långt ifrån alla.

          Hur många man kan ha beror mycket på filtrering osv.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • FamCarlin
            • August 2012
            • 50

            #6
            Nja, vi lär inte sätta ut dessa som foder åt andra fiskar, då blir nog våra söner väldigt ledsna. Om vi sedan i framtiden kanske låter en hona simma fritt och någon kanske försvinner när vi inte ser på är en annan sak.

            Kommentar

            • FamCarlin
              • August 2012
              • 50

              #7


              29st vid senaste inventeringen.

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #8
                Kul att allt löste sig, fina små fiskar
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                • zoddri
                  • June 2012
                  • 144

                  #9
                  Tips: släng i några bitar av växter eller sånt i burken så de får "gömma" sig lite.

                  Sen får du räkna med att alla inte överlever så oroa dig inte så mycket ifall det går åt några. Men egna yngel är ju en bra orsak att starta upp ett till litet akvarium...
                  Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                  250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                  Kommentar

                  • FamCarlin
                    • August 2012
                    • 50

                    #10
                    Kan man bara rycka av några blad och kasta i? Jag har inga småväxter och kommer vara borta några dagar, matning av fiskarna skall grannen sköta men jag kan nog inte förvänta mig att hon också handlar växter.

                    Kommentar

                    • zoddri
                      • June 2012
                      • 144

                      #11
                      Vi brukar bara knipsa av topparna på valfri växt som står nära till hands i akvariet och lägga i, inget avancerat Nåt blad eller sånt funkar säkerligen också bra
                      Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                      250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Tips inför framtiden; Skaffa fler täta växtsnår så slipper ni den fula och egentligen onödiga yngelkassen, klena yngel kommer gå åt, men i längden är det bättre med kvalitet än kvantitet. Ynglen behöver ingen växt i yngelkassen, men de kan bli lite tryggare av att ha något att gömma sig inunder. Säg till grannen att inte MATA FÖR MYCKET, säg att det hellre får bli för lite än för mycket, för det är tusen gånger enklare att mata ihjäl en fisk än att svälta den. Är man bara borta över en helg så klarar sig fiskarna (inklusive ynglen) utan matning. Jag lämnar mina fiskar på "bantningskur i en till två veckor, och det brukar gå bra om de bara är i gott skick när man åker, se till att ha bytt vatten och kolla så inte temperaturen stiger för mycket i akvariet när ni är borta, sommartid behövs t.ex. ingen värmare och belysningen kan sättas på timer så det bara lyser morgon och kväll.

                        Lycka till!
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • SimonSaysBaka
                          • August 2009
                          • 788

                          #13
                          Jo en av de högsta fisk dödaren är när man övermatar, speciellt i familje akvarium, alla vill mata fiskarna och tycker det är kul att se dem äta, det är oftast därför man får problem. Jag var tvungen att gömma min fiskmat för att alla skulle mata dem i början till jag lyckades övertyga folk att det är farligt för fisken.
                          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            Jag var tvungen att gömma min fiskmat för att alla skulle mata dem i början till jag lyckades övertyga folk att det är farligt för fisken.
                            Har hänt mig med, fast då var det "bara" dotterns akvarium som blev övermatat av kompisar som ville "hjälpa till".....
                            Fast även vid mera vanlig matning, speciellt av grannar som skall ställa upp, är risken stor, många kanske tänker " de fick ju inget igår", och sedan stjälper de i tredubbel portion mot vad som vore lämpligt, i all välmening.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...