När räcker det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlsson777
    • January 2009
    • 120

    När räcker det?

    Jag har ett akvarium som rymmer ca 80-85 liter. I det har jag guppys, 10 honor och 10 hanar.
    De lär väl börja föröka sig ganska friskt snart.
    Hur många guppys uppskattar ni att jag kan ha i akvariet innan det blir för trångbott?
    Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Omkring 40-50 i olika storlekar kan du nog ha.

    Olle

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Dom bestämmer faktiskt själva! De förökar sig till de själva tycker det blir för trångt. Det finns någonstans publicerat hur många det brukar bli per liter. Sedan kanske man inte vill ha så många fiskar i.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ja det brukar självjustera sig, i värsta fall blir det massdöd P.g.a stressrelaterade sjukdomar, men det kan också gå hur bra som helst.

        Jag hade kring 40-50 fiskar (Ancistrus, pansarmalar, platy, guppy) i olika storlekar i ett 45-litersakvarium, och då var det dessutom TÄTT planterat. Inget jag rekommenderar medelakvaristen dock, det gäller att ha stenkoll på vattnet och byta ganska ofta om det är så tättbefolkat. Tricket är egentligen att inte mata för mycket, mat som blir över kommer göra vattnet dåligt varpå fiskarna blir sjuka och dör.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • karlsson777
          • January 2009
          • 120

          #5
          Tack för hjälpen. Då har jag något att gå efter.
          Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            inte alls att rekomendera, men när det var som värst i mitt 63 liters så räknande jag flera ggr upp till 150-160 i olika storlekar.

            men karet var instabilt, behövde byta vatten, 30-35% varannan dag, rengöra ett överdimmat filter 1-2 ggr / vecka.......


            Så fort jag slutade med VB och filterrengöring så kom sjukdomarna som brev på posten.......e-versionen då på post....dvs j-t snabbt....



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ja det är väl så det brukar gå...synd men allt för vanligt, kanske därför de fått rykte om sig att vara "känsliga" och ha "dåliga gener nu för tiden", är väl lättare att skylla på fiskarna än att se sin igen del i problemet....jag menar; guppysarna gjorde ju bara vad de skulle, de kallas ju inte "miljonfisk" för inte.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...