Xiphophorus mayae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Mumin
    Det är inte en stam av 'gröna' svärdbärare, det är en egen ART. Det är snarare 'gröna' svärdbärare som påminner om X. mayae.
    Knallröda svärdbärare är en framodlad form av arten Xiphophorus helleri.
    Är man intresserad av vildformer av levandfödare så är Poecilia Scandinavia föreningen som gäller. www.poecilia.org, kolla den hemsidan. Finns otroligt många fina arter av levandefödare, och tar man sig och betrakta dem ordentligt så är de otroligt vackra.
    Jag har flera arter av Xiphophorus, t ex. X. mayae, X. montezumae, X. nigrensis, X. nezahuacouytl, X. clemenciae och en stam vilda X. helleri som kallas Belize-svärdbärare.
    Fick du inte med dig X Pygmaeus från Varberg förra året också?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #17
      Nej, det var just dessa mayae, från Robert Knutsson och sen de fantastiskt vackra X. helleri Lago Hacienda, Xilapa 2009.coll A. Grioche som jag tyvärr inte lyckades klara. Men jag hoppas att han kommer med nya till Norge nästa vår. Liksom att du så har ett par riktigt vackra vildfångade Xiphophorus åt mig........ Örebro ligger på vägen till Vestlandet...
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av Mumin
        Nej, det var just dessa mayae, från Robert Knutsson och sen de fantastiskt vackra X. helleri Lago Hacienda, Xilapa 2009.coll A. Grioche som jag tyvärr inte lyckades klara. Men jag hoppas att han kommer med nya till Norge nästa vår. Liksom att du så har ett par riktigt vackra vildfångade Xiphophorus åt mig........ Örebro ligger på vägen till Vestlandet...
        Det låter som om ett par Norrmän är på väg hit men jag vet inte när dom kommer till skott. Vi får se vad som kommer med vid den expeditionen. Just nu har jag helt snöat in på diverse prickiga vad de nu skall kallas. Typ P.gracilis, P.pleurospilus och vilket P det skall vara Poeciliopsis eller Poecilia. Sedan finns det ju de som fått för sig att det skall vara Cnesterodon sp. Det är en riktig fisksoppa vill jag lova!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Mumin
          Nej, det var just dessa mayae, från Robert Knutsson och sen de fantastiskt vackra X. helleri Lago Hacienda, Xilapa 2009.coll A. Grioche som jag tyvärr inte lyckades klara. Men jag hoppas att han kommer med nya till Norge nästa vår. Liksom att du så har ett par riktigt vackra vildfångade Xiphophorus åt mig........ Örebro ligger på vägen till Vestlandet...
          Ja just det det var X. helleri Lago Hacienda jag tänkte på!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #20
            De är överlägset de vackraste fiskar jag har haft, dessutom trevliga i temperamentet.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • nothobranchius
              • November 2008
              • 83

              #21
              Min favorit stam av Xiphophorus hellerii kommer från Rio Atoyac Mexico
              Bifogade filer

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Ursprungligen postat av Mumin
                De är överlägset de vackraste fiskar jag har haft, dessutom trevliga i temperamentet.
                Nu får du mig sugen att ge mig ut med kastnät och burkar för att hitta något bättre. MEN JAG HAR INTE TID! skrattar
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av bossep
                  I naturen tycks det som om lite bräckt vatten ger finare färger men det kan vara en synvilla eftersom jag normalt inte tar hem fisken utan släpper tillbaka dom.
                  Du skall veta att jag är lite avundsjuk på dig som kan se dem i deras naturliga biotop....vad gör du egentligen, jobbar du, och i så fall med vad, eller är du pensionär? Ser du några snygga grodor (pilgiftsgrodor alltså) när du är ute i bushen? Du kan ju svara i PM om du vill....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Du skall veta att jag är lite avundsjuk på dig som kan se dem i deras naturliga biotop....vad gör du egentligen, jobbar du, och i så fall med vad, eller är du pensionär? Ser du några snygga grodor (pilgiftsgrodor alltså) när du är ute i bushen? Du kan ju svara i PM om du vill....
                    Du skall inte var avundsjuk, du slipper se hur folk förstör biotoperna fiskarna lever i!
                    Jag jobbar med miljö och förnyelsebar energi mestadels runt vattenrening. Ett riktigt slåss med väderkvarnarna jobb. Dessutom blir det lite fiskodling.
                    Grodor: Som du vet så är amfibier starkt hotade över hela världen av främst chytridiomycosis men också en hel del annat. Jag var med och försökte rädda eller hitta orsaken till att Bufo periglenes och en hel del andra amfibier försvann från ett relativt begränsat område i Costa Rica. Man skyllde på El Niño, gaser från en närbelägen vulkan men jag var helt övertygad om att det var något annat. Troligtvis var det chytridiomycosis som jag misstänker spreds av illegala grodfångare. Så nej inga grodor härifrån.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Du skall inte var avundsjuk, du slipper se hur folk förstör biotoperna fiskarna lever i!
                      Jag jobbar med miljö och förnyelsebar energi mestadels runt vattenrening. Ett riktigt slåss med väderkvarnarna jobb. Dessutom blir det lite fiskodling.
                      Grodor: Som du vet så är amfibier starkt hotade över hela världen av främst chytridiomycosis men också en hel del annat. Jag var med och försökte rädda eller hitta orsaken till att Bufo periglenes och en hel del andra amfibier försvann från ett relativt begränsat område i Costa Rica. Man skyllde på El Niño, gaser från en närbelägen vulkan men jag var helt övertygad om att det var något annat. Troligtvis var det chytridiomycosis som jag misstänker spreds av illegala grodfångare. Så nej inga grodor härifrån.
                      Kul att veta lite mer om sina medmänniskor. Ja, jag slipper se biotopförstöringen, men samtidigt kan jag ju inte göra som du; kolla på fiskarna i naturen! Och det är det jag är avundsjuk på.... Så det är väl dubbelriktat kan man säga. Synd att du inte ser några/så många grodor, det borde ju finnas rätt många arter som klarat sig ändå hittills, men du kan väl hålla utkik? Förresten, hur får man ett sån´t jobb som du har....?

                      De "prickiga" du nämner tidigare, vad är det för fiskar egentligen? När man söker bilder på google dyker det upp något som liknar H.formosa, eller möjligen någon Gambusia....?

                      PS: förlåt att det blir lite OT, men det kan liksom inte hjälpas ibland... DS
                      Senast redigerad av tummen; 07 August 2012, 08:15.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • johnny9900
                        • April 2008
                        • 69

                        #26
                        Det finns så stor skillnad på utseendet beroende på vilken lokalitet dom kommer ifrån,jag har två stammar med olika lokaliteter,skillnaden ær som dag och natt
                        X.mayae från rio plochic ær flæckiga med rætt så stor ryggfena,och sen har jag X.mayae lago izabel,lætt att tro det ær två olika arter inom Xiphophorus familjen.
                        mvh johnny
                        www.poecilia.org
                        http://www.danishshowguppy.dk/
                        http://www.dglz.de/

                        Kommentar

                        • johnny9900
                          • April 2008
                          • 69

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Nej jag har ingen lokal på mina mayae.

                          Xiphophorus xiphidium har jag haft i våras, men sen kraschade karet pga doppvärmaren .
                          Tar dock ett tag innan de blir så där mörkt snygga, men en trevlig liten fisk är det. Fanns hos Lagret (förstås).
                          Varfør vælger du att ha en doppværmare i ett kar med Xiphophorus ??
                          mvh johnny
                          www.poecilia.org
                          http://www.danishshowguppy.dk/
                          http://www.dglz.de/

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #28
                            Ursprungligen postat av johnny9900
                            Varfør vælger du att ha en doppværmare i ett kar med Xiphophorus ??
                            För att vintertid går temperaturen i huset ner till 12-14 grader om nätterna, och det är inte så bra det heller. Då äter de bara och slöar, inget pippande alls.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...