Xiphophorus mayae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Xiphophorus mayae

    Var inne i "min" butik idag, och han hade fått in stora svärdbärare, som kallades Xiphophorus mayae, de såg ut som stora gröna svärdbärare, men med fler röda band. Tydligen var de F1:or, och han som lämnade in dem hade fått tag i dem i Tyskland, om jag förstod rätt, och sa att han i "min" butik nu nog var den enda butiken i Sverige som hade dem.

    Jag funderar på att köpa några, nå´n som hört talas om den?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    De inte bara kallas X. mayae, de heter det också. Det är en annan art än den X. helleri, som är den art som gett upphov till de framavlade röda hobbyvarianterna.
    Särskilt vanlig är den väl inte, men inte SÅ ovanlig att han är den enda som har den. Förekommer regelbundet på grosistlistorna. Har ett akvarium fullt själv. Betvivlar att inlämnaren fått tag på viltfångade i Tyskland, men för all del det kan vara så. Vad var det för fångstlokal angiven?
    Har den inte det så är det inga F1:or.
    Har den lokal så ska du vara noga med att inte blanda den med några andra Xiphophorusarter, helst inga levandefödare alls, utan hålla den ren.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Låter ytterst intressant, någon som kan posta en bild.

      När de gäller levandefödare är jag på jakt efter lite mer "udda" sorter gärna så lika VF som möjligt.
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Vet inte om han hade fått nå´n lokal angiven, minns inte om det stod nå´t om det på lappen. De skilde sig från vanliga gröna genom att de hade fler röda streck, och jag tyckte det syntes att de inte var en stam som odlats länge, och de var större än de svärdbärare man vanligtvis ser i butikerna. Vanliga svärdbärare kan ju också bli rätt stora, men det verkar vara sällan man ser så stora i butikerna numer.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Det är inte en stam av 'gröna' svärdbärare, det är en egen ART. Det är snarare 'gröna' svärdbärare som påminner om X. mayae.
          Knallröda svärdbärare är en framodlad form av arten Xiphophorus helleri.
          Är man intresserad av vildformer av levandfödare så är Poecilia Scandinavia föreningen som gäller. www.poecilia.org, kolla den hemsidan. Finns otroligt många fina arter av levandefödare, och tar man sig och betrakta dem ordentligt så är de otroligt vackra.
          Jag har flera arter av Xiphophorus, t ex. X. mayae, X. montezumae, X. nigrensis, X. nezahuacouytl, X. clemenciae och en stam vilda X. helleri som kallas Belize-svärdbärare.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jo, jag vet att det är en egen art, jag sa att de påminner om gröna svärdbärare, för att man ser de vanliga gröna X. helleri mycket oftare.

            Hur som helst så skulle jag vilja ha tag i Xiphophorus xiphidium http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1600&SOK=1
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              De inte bara kallas X. mayae, de heter det också. Det är en annan art än den X. helleri, som är den art som gett upphov till de framavlade röda hobbyvarianterna.
              Särskilt vanlig är den väl inte, men inte SÅ ovanlig att han är den enda som har den. Förekommer regelbundet på grosistlistorna. Har ett akvarium fullt själv. Betvivlar att inlämnaren fått tag på viltfångade i Tyskland, men för all del det kan vara så. Vad var det för fångstlokal angiven?
              Har den inte det så är det inga F1:or.
              Har den lokal så ska du vara noga med att inte blanda den med några andra Xiphophorusarter, helst inga levandefödare alls, utan hålla den ren.
              Har du lokalitet på dina? Jag tycker det är lite luriga lokaliteter på dessa i fish base.
              Jag tänkte ge mig ut och leta efter dessa i lite olika floder bland annat Polochic och Motagua.
              Jag undrar nämligen om det är samma art. Dessutom lär det finns en del som har en rejäl segelfena. Men det senare vill jag se i det vilda då man kan tro det är någon korsning.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • nothobranchius
                • November 2008
                • 83

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Har du lokalitet på dina? Jag tycker det är lite luriga lokaliteter på dessa i fish base.
                Jag tänkte ge mig ut och leta efter dessa i lite olika floder bland annat Polochic och Motagua.
                Jag undrar nämligen om det är samma art. Dessutom lär det finns en del som har en rejäl segelfena. Men det senare vill jag se i det vilda då man kan tro det är någon korsning.
                Jag har en stam av Xip mayae 2002 som kommer från Rio Polochic

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av nothobranchius
                  Jag har en stam av Xip mayae 2002 som kommer från Rio Polochic
                  Har du några bilder på dom? Ingen panik jag vet inte när jag kommer i väg att leta men troligtvis blir det Motagua först då jag skall kolla in lite fisk i en del biflöden där.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Nej jag har ingen lokal på mina mayae.

                    Xiphophorus xiphidium har jag haft i våras, men sen kraschade karet pga doppvärmaren .
                    Tar dock ett tag innan de blir så där mörkt snygga, men en trevlig liten fisk är det. Fanns hos Lagret (förstås).
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • nothobranchius
                      • November 2008
                      • 83

                      #11
                      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0865_redigerad-2 kopiera_redigerad-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,7 KB
ID: 2141706Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0865_redigerad-2 kopiera_redigerad-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,7 KB
ID: 2141706Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0865_redigerad-2 kopiera_redigerad-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,7 KB
ID: 2141706Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0865_redigerad-2 kopiera_redigerad-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,7 KB
ID: 2141706Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0865_redigerad-2 kopiera_redigerad-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,7 KB
ID: 2141706Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0865_redigerad-2 kopiera_redigerad-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,7 KB
ID: 2141706Här har jag en bild på en annan stam av Xip mayae som kommer från Lago Izabel

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Så såg de ut i butiken, men den på bilden verkar ha lite mer utvecklad ryggfena med mer färger i, men det kanske kommer om man sätter dem i ett mer inrett kar än i butiken.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          nothobranchius: Det var en fin rackare!
                          Animaniac: Jag tror det finns flera olika "stammar" var av en är lite blekare men med betydligt större ryggfena.
                          Men jag är inte säker på om det är vildformer eller någon odlad variant. Det vore inte helt fel med färger som nothobranchius
                          men med ett rejält segel! I naturen tycks det som om lite bräckt vatten ger finare färger men det kan vara en synvilla eftersom jag normalt inte tar hem fisken utan släpper tillbaka dom.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av nothobranchius
                            [ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH]Här har jag en bild på en annan stam av Xip mayae som kommer från Lago Izabel
                            Riktigt fina foton - kan du inte lägga upp denna art (och även andra foton på levandefödare om du har) i hyfsad storlek i goldisarnas fotroarkv. Så kan jag sen använda fotoa för att göra en artbeskrivning. Vi har nämligen lite magert med artbeskrivningar på levandefödare på Zoopet.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mumin
                              Nej jag har ingen lokal på mina mayae.

                              Xiphophorus xiphidium har jag haft i våras, men sen kraschade karet pga doppvärmaren .
                              Tar dock ett tag innan de blir så där mörkt snygga, men en trevlig liten fisk är det. Fanns hos Lagret (förstås).
                              Dt är riktigt fina! vilken otur med värmaren. Var det termostaten som hakade sig eller?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...