black molly och ballong molly ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emphz
    • July 2012
    • 30

    black molly och ballong molly ?

    hej
    Har i mitt ena akvarium mollysar. Två black molly, en hona och en hane. Och fyra ballong molly, Kan dock inte avgöra vilka kön dom har.
    Min black molly hane är på två av ballongmollyna hela tiden, precis som han var på black molly honan innan hon fick yngel.
    Kan black molly och ballong molly få yngel tillsammans ? eller dom bråkas?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om ballongmolly är befruktningsdugliga kan jag inte svara på, men eftersom de från början är ursprungna från samma art är det inte så konstigt att han iaf försöker...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Emphz
      • July 2012
      • 30

      #3
      Tack för svar
      Jo jag har också hört det, att dom är framavlade av arten och att dom flesta tycker det är elakt att ha dom, då dom är såna "missfoster" Men mina är glada, äter som dom ska, simmar runt, och trivs som "fisken i vattnet". Men tänkte mest så hanen inte bråkar med dom, så dom tar skada av det?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Han kommer säkerligen snart att lugna ner sig, det du kan göra är att skaffa ett par honor till så han har fler att dela sina kärleksbekymmer på!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Emphz
          Tack för svar
          Jo jag har också hört det, att dom är framavlade av arten och att dom flesta tycker det är elakt att ha dom, då dom är såna "missfoster" Men mina är glada, äter som dom ska, simmar runt, och trivs som "fisken i vattnet". Men tänkte mest så hanen inte bråkar med dom, så dom tar skada av det?
          Båda är avelsformer av Poecilia sphenops och kan naturligtvis para sig med varandra. De kan också para sig och få avkomma av de flesta andra fiskar inom samma familj. Hannarna är alltid på bettet och det kan vara bra att ha fler honor att dela upp hanens uppvaktningar på. Se också till att ha got om växter där honorna kan gå undan från den envetne friaren.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Emphz
            • July 2012
            • 30

            #6
            Tack för svar
            Jag har bara en black molly hane, ballong mollyna är nog honor, tre av dom iaf. och en hane kanske, men han gör ingenting. Så gott om honor har han jue. Dom verkar ju må bra, så dom lider nog inte av det. Tänkte bara det kunde vara kul om dom kunde få yngel tillsammans

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Emphz
              Tack för svar
              Jag har bara en black molly hane, ballong mollyna är nog honor, tre av dom iaf. och en hane kanske, men han gör ingenting. Så gott om honor har han jue. Dom verkar ju må bra, så dom lider nog inte av det. Tänkte bara det kunde vara kul om dom kunde få yngel tillsammans
              Det kommer nog, var så säker!, men de kommer nog mera likna hanen än ballong-honorna i så fall...det tenderar att "gå tillbaka" till ursprunget i de fall man korsar varianter med varandra.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...