attans...honan kvar i yngelkaret = alla yngel uppätna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    attans...honan kvar i yngelkaret = alla yngel uppätna...

    Jag skriver detta för att ni som använder yngelkar inte ska göra om samma misstag som jag:

    Jag föste in platyhonan i yngelkaret några timmar innan hon skulle föda (just den här honan ser man väldigt bra när hon ska föda, hon föder alltid på natten också)

    På morgonen ser jag ca 20st yngel i botten på yngelkaret och tänkte släppa ut henne och ta tillvara på ynglen, men hon verkade lite för lugn och det såg ut som hon skulle föda några till så jag lät henne vara i karet.

    På eftermiddagen kommer jag hem och upptäcker att det endast finns 3 yngel kvar....och honan är superglad och är nästan tjockare än innan hon började föda.......men för i hel¤%&/¤%&/

    Förmodligen blev det ljust på dagen och ynglena började leta sig uppåt för att fylla simblåsan med luft och då passade honan på att käka upp dom antagligen...

    Lärdomen är bättre med 20 yngel i handen än 30 yngel i mamma platys mage......

    PS: Ja, jag använder yngelkar och jag är stolt över det så ni som känner för att kommentera om det, varsågod men jag kommer inte ändra på mig. Väldigt typiskt här på zoopet att man blir påhoppad för det minsta lilla som bryter mot zoopets normer....
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av tazmaniak
    J

    PS: Ja, jag använder yngelkar och jag är stolt över det så ni som känner för att kommentera om det, varsågod men jag kommer inte ändra på mig. Väldigt typiskt här på zoopet att man blir påhoppad för det minsta lilla som bryter mot zoopets normer....

    Haha!



    Påhopp mot yngelkar är nog inte så vanligt ändå, eller?

    Syftet var väl att upplysa alla andra som vill ha 400 000 LF hemma, det bråkar nog ingen om. Tänk på att föra in nya gener ibland, lycka till
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • tazmaniak
      • October 2011
      • 109

      #3
      Afrodite, det är en bra idé som jag tänkt på men jag vet inte riktigt hur jag kan fiska upp ynglena ur yngelkaret utan att störa mamman......de vilar liksom på botten under rastret.....

      En idé som jag haft är att kapa underdelen av yngelkaret, precis så att rastret hakas fast men att ynglena trillar rakt ner i akvariet....då skulle man kunna ha ett litet akvarium avsett för endast yngel och yngelkaret däri.....nackdelen är att man då måste flytta honan till en annan vattenmiljö och då kanske hon blir för stressad...

      Kommentar

      • tazmaniak
        • October 2011
        • 109

        #4
        Ursprungligen postat av Afrodite
        Det är ju en idé. Nu vet jag inte vad du har för yngelbox. Själv har jag två olika modeller. En av dom är i nät, då borde man ju faktistk bara kunna klippa bort botten och byta yt mot ett mer grovmaskigt nät. Ett som ynglena kan simma igenom men inte mamman. Då skulle man i så fall kunna ha två yngelboxar. och lägga den ena med grovmaskiga nätet i den andra. så lyfter man sonika bort den undre med ynglena när mamman fött några.
        Jamen det var ju jäkligt smart!!!! Tack för tipset, ska prova genast!!

        Kommentar

        • JeBoro

          #5
          Det finns yngelkar med raster som botten att köpa, hade ett för ett par år sen och jag tror det kostade 70-80 kr

          Kommentar

          • tazmaniak
            • October 2011
            • 109

            #6
            Ursprungligen postat av JeBoro
            Det finns yngelkar med raster som botten att köpa, hade ett för ett par år sen och jag tror det kostade 70-80 kr
            Coolt, tack för tips! Finns det länk till den eller bild?

            Kommentar

            • JeBoro

              #7
              Kommer tyvärr inte ihåg vart jag köpte den

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av tazmaniak
                Afrodite, det är en bra idé som jag tänkt på men jag vet inte riktigt hur jag kan fiska upp ynglena ur yngelkaret utan att störa mamman......de vilar liksom på botten under rastret.....

                En idé som jag haft är att kapa underdelen av yngelkaret, precis så att rastret hakas fast men att ynglena trillar rakt ner i akvariet....då skulle man kunna ha ett litet akvarium avsett för endast yngel och yngelkaret däri.....nackdelen är att man då måste flytta honan till en annan vattenmiljö och då kanske hon blir för stressad...
                Ungefär så där gör proffsodlarna; de har stora nätkassar med grovt nät som flyter på ytan som föräldragrupper av fiskar går i, sedan flyttas kassen mellan akvarierna vartefter tillräckligt många yngel fötts i akvariet.

                För en vanlig hobbyakvarist är det dock mycket bättre att låta honorna föda fritt (om det inte finns för många andra glupska fiskar i akvariet), satsa på kvalitet istället för kvantitet. Några yngel (klena/korkade) kommer att ätas upp, men de smarta/friska kommer klara sig. Och det är inte "zoopets normer", utan min beprövade erfarenhet.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...