Simblåsa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariasupernova
    • February 2012
    • 25

    #16
    Ursprungligen postat av mariasupernova
    Kan det bero på mycket koppar i vatten?

    Jag hade 3 mollys, 3 glasmalar och 10 neontetror i mitt kar som är på 60 liter.
    Rädd att detta missas i sidbytet. Och nej, de är inte köpta i Bromma..

    Kommentar

    • Kryckan
      • November 2011
      • 283

      #17
      Kolla igenom dessa frågor och svara så gott du kan.
      Gör du detta blir det mycket lättare att hitta fel.
      FISKSJUKDOMAR: Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av mariasupernova
        Hej,

        Förra veckan var jag tvungen att avliva min ena molly då den låg på botten och flämtade. Sen när de försökte simma visste den inte vad som var upp och ned.

        Exakt en vecka efter händer exakt samma sak med en till molly. Denna mollyn kommer från samma butik men köptes en mån senare. Har haft de ca 6 mån.

        Varför händer detta?
        Låter som att det kan vara åldersrelaterat. Tyvärr vet man ju ingenting om hur gamla fiskarna är när man köper dem, de kan alltså vara "bäst före" för länge sedan, men det är så det är...man får hoppas att man hinner få yngel som kan ersätta eventuella "luckor" som uppstår på vägen.

        Sedan håller jag med om att man inte skall skylla på butiker för att ens fisk dör, det är oftast den enskilda akvaristens fel då fiskarna blir sjuka och dör, likaväl som man inte skall skylla på "dåliga gener" hos t.ex. guppy, nej det är oftast "skit bakom rutan" som orsakar problemen, d.v.s. vi människor som inte har tillräckligt med kunskap, eller som brister i skötseln av fiskarna.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...