Guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snusmumriken
    • January 2012
    • 54

    Guppy yngel

    Upptäckte just 3 små yngel i vårat guppyakvarium, akvariet är rätt litet 20l tyvärr. Har inte haft tillfälle att skaffa större och i det stora vi har (125 L) så flyger sorgmanteltetrorna på dem direkt.

    Men till frågan nu, äter guppysarna sina egna yngel eller kan vi lugnt ha dem kvar?
    Har bara guppys och tre zebrasniglar i.
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    #2
    Guppy äter sina egna ungar Har ni många gömställen för de små rackarna så klarar de sig förhoppningsvis, men vill ni garanterat behålla dem och har tillgång till ett annat akvarium så bör ni flytta dem. Om ni bara kan se 3 st så är de andra antagligen redan uppätna, guppys föder oftast ganska många fler än tre yngel!

    Grattis till ynglena i alla fall! Minns hur glad jag själv var över mina första guppyyngel! Lycka till med dem!

    Kommentar

    • CarroAnn
      • August 2011
      • 110

      #3
      Yngelkasse är föresten också ett alternativ, men har själv ingen erfarenhet om det...

      Kommentar

      • snusmumriken
        • January 2012
        • 54

        #4
        vi har en kula som vi lagt över ynglen i, nu till nästa fråga
        Äter de vanlig mat eller hur ska vi "göda" Dem?

        Kommentar

        • CarroAnn
          • August 2011
          • 110

          #5
          Det ska fungera att bara smula flingfoder/maten riktigt smått, så det nästan blir pulver Det äter de Det är så kul att se dem utvecklas och växa!

          Kommentar

          • snusmumriken
            • January 2012
            • 54

            #6
            Tack så jätte mycket för svaren

            Kommentar

            • JeBoro

              #7
              Jag har ett 340l med ca30 guppy i. I början var det inte många yngel som överlevde men efter ett tag slutade dom äta ynglen. Har nu över 100 yngel från nyfödda upp till en cm. Så har man bara lite is i magen så slutar dom bry sig om ynglen. Och jag har endast guppy i detta körer

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av snusmumriken
                vi har en kula som vi lagt över ynglen i, nu till nästa fråga
                Äter de vanlig mat eller hur ska vi "göda" Dem?
                "Kulan", är det en "guldfiskskål? Vattnet blir väldigt lätt dåligt i en sådan, aldeles för lätt att övermata!!! Ynglen trivs nog bättre i 20-litaren, lägg istället över de vuxna i ert stora akvarium, sedan kan alla guppy flytta tillbaka när ynglen växt till sig lite. Ett par pansarmalar vore bra som städfisk... Lycka till!

                Yngelkasse funkar, men endast som undantag då man har slut på andra alternativ. Tätt med växter gör samma "jobb" ungefär, är naturligare och snyggare. Hur bra skulle du må i en liten isoleringscell???
                Senast redigerad av tummen; 06 August 2012, 15:21.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av JeBoro
                  Så har man bara lite is i magen så slutar dom bry sig om ynglen.
                  Exakt så ser mina erfarenheter ut också!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...