platyn vaggar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    platyn vaggar

    hej,

    jag tror att en av mina platyhonor kommer föda inom kort, men hon vaggar sig runt, jag har aldrig sett det beteendemönstret förut.

    Dessutom så börjar en av mina andra platyhonor att vagga och det är ganska långt kvar tills hon ska föda.

    Vad är detta för ett beteende?

    videon finns på:
    This is "platyn vaggar" by john huh on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.
  • Kryckan
    • November 2011
    • 283

    #2
    Jag hade också vaggat på mig om jag vart inburad i en liten plastlåda.

    Bättre att låta dem föda ute i akvariet för att sedan fånga överlevande yngel.
    Dessa kan bo i yngelkassen tills de blir stora nog för akvariet.

    Alternativt ha mycket gömställen för ynglen i akvariet så att de kan klara sig ändå.

    Kommentar

    • zoddri
      • June 2012
      • 144

      #3
      Jag håller med om att låta fiskarna föda "i det fria". Har en rejäl matta av Hygrofila Polisperma på botten av karet och ynglen verkar klara sig riktigt bra där. Förutom vissa som tycker det är bra att försöka gömma sig under pumpen då...

      Är ingen expert men jag tror det stressa fiskarna ganska mycket att hamna i en lite plastbur, ena svärdbärarhonan så envisas dessutom med att hoppa ut så fort hon får chansen..
      Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

      250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

      Kommentar

      • tazmaniak
        • October 2011
        • 109

        #4
        tack för synpunkter, men jag tror inte yngelkaret har nåt med hennes vaggande att göra....hon födde ca 10 yngel i går natt och jag släppte ut henne direkt, men hon står fortfarande och vaggar.......dessutom tycks hon klia sig lite extra mycket mot växterna...tittar man noggrannt på hennes fjäll så verkar hon ha pyttepyttesmå ludd lite här och där, vad är det för något och påverkar det hennes vaggande?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av tazmaniak
          tack för synpunkter, men jag tror inte yngelkaret har nåt med hennes vaggande att göra....hon födde ca 10 yngel i går natt och jag släppte ut henne direkt, men hon står fortfarande och vaggar.......dessutom tycks hon klia sig lite extra mycket mot växterna...tittar man noggrannt på hennes fjäll så verkar hon ha pyttepyttesmå ludd lite här och där, vad är det för något och påverkar det hennes vaggande?
          Ja detta vaggande är en indikation på att den drabbats av parasiter i slemhuden!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • tazmaniak
            • October 2011
            • 109

            #6
            oj, hur botar man detta?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av tazmaniak
              oj, hur botar man detta?
              Du kan börja med att tillsätta 2dl salt/100L vatten, det stärker slemhuden och ger fisken bättre möjlighet att komma tillrätta med problemet på egen hand.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • zoddri
                • June 2012
                • 144

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Du kan börja med att tillsätta 2dl salt/100L vatten, det stärker slemhuden och ger fisken bättre möjlighet att komma tillrätta med problemet på egen hand.
                Snabbfråga bara, är det inte så att vissa malar inte alls gillar salt? Har blivit rekommenderad att inte röra saltet mer än absolut nödvändigt eftersom jag har otocinclus i ett av mina kar.
                Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av zoddri
                  Snabbfråga bara, är det inte så att vissa malar inte alls gillar salt? Har blivit rekommenderad att inte röra saltet mer än absolut nödvändigt eftersom jag har otocinclus i ett av mina kar.
                  Det ska inte vara några problem. Är du ändå orolig så ta bara 1 dl/100L, det klarar garanterat alla fiskar utan obehag.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Sjukdomar skall ha korrekt DIAGNOS innan man börjar mixtra med medel/mediciner/salt...jag tycker själv att det låter som svampangrepp...och då behövs medicin mot DET.

                    I många fall är det bristande vattenkvalitet som är orsaken, alltså tycker jag att man FÖRST skall byta vatten, hjälper inte det så går man vidare...
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      ...eller sårkador och svampangrepp (+stress) efter att ha varit i en för liten födkasse! Bättre att låta dem föda fritt.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...