Hur kallt klara guppys, svärdbärare mm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Hur kallt klara guppys, svärdbärare mm?

    Som rubriken lyder, hur kallt klarar de vanligaste levandefödarna? Hade kanske tänkt göra ett litet experiment, ha en stor murbalja på ca 65liter ute med lite dammväxter och några guppys eller svärdbärare.
    Tänkt som ett sommarprojekt
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Jag har sett dem gå i damm över sommaren, sen har ju Kaj.P tunnor med lf ute över sommaren där de får göra barn i miljoner.

    Kör på du
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      Kul! Ibland kan det ju bli 10-15 grader på natten men det kanske inte hinner bli så kallt i vattnet?
      Man ser ju inte fisken så mycket i en sådan balja, och då blir det ju spännande att se vad det blir för småttingar. Speciellt om man tar lite blandade färger på dom vuxna

      Kommentar

      • JeBoro

        #4
        Har också funderat på samma sak, skulle va kul att prova

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          Jag har precis satt upp en balja på 65liter på uteplatsen
          Tänkte starta en liten tråd för att dokumentera och berätta hur det går.

          Kommentar

          • JeBoro

            #6
            Låter som en bra ide

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Skillnaden mellan en balja på 65 liter och det som Kajp har är ganska stor.
              Kajp's balja har ju varit på flera hundra liter, vilket gör att även om det blir
              kallt på natten, så finns det så stor vattenvolym att det i praktiken inte händer något
              med tempen.

              I en 65 litersbalja så finns det nog en viss risk att tempen svajjar ner mot 10-15 grader
              i vattnet. Någon enstaka gång är väl kanske OK, men inte flera dagar i rad...tror jag.

              Kanske en liten doppis som hindrar ett alltför stort dropp i temp ??
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                Skillnaden mellan en balja på 65 liter och det som Kajp har är ganska stor.
                Kajp's balja har ju varit på flera hundra liter, vilket gör att även om det blir
                kallt på natten, så finns det så stor vattenvolym att det i praktiken inte händer något
                med tempen.

                I en 65 litersbalja så finns det nog en viss risk att tempen svajjar ner mot 10-15 grader
                i vattnet. Någon enstaka gång är väl kanske OK, men inte flera dagar i rad...tror jag.

                Kanske en liten doppis som hindrar ett alltför stort dropp i temp ??
                Jag har haft levandefödare i en utomhusdamm ganska långt in på hösten där temperaturen legat på under 15 grader en vecka eller mer. Sedan har jag håvat upp dem och låtit temperaturen anta rumstemperatur, plums i baljan och fiskarna simmar iväg och mår bra.

                Tobbe

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  Jag får se hur jag gör. Ska kolla tempen nu i några dagar och se. Antingen väntar jag eller så sätter jag i en doppvärmare.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    äh....sno en soptunna som finns på varje hus i byn.

                    vad kan det vara i volym på dom ??


                    1000 liter kanske ??


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Det år ingen större fara med temperatur ner mot 10 grader på natten,
                      Lite tips angående murarbaljor från Poecilias hemsida
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Köp en sån där industritank som de haft juice i annars.. 120x80x100.. 800kr och ställ ut den.. Tappkran och allt.. Släng i ett gäng royals också.. De växer som ogräs i dem, behåll en du gillar och sälj tollbaka resten till din akvariebutik.. Du går som sämst jämnt ut ocj med lite tur.någon lapp plus då "xxl" panaquer brukar kosta en slant eller 2..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av freddi36
                          Som rubriken lyder, hur kallt klarar de vanligaste levandefödarna? Hade kanske tänkt göra ett litet experiment, ha en stor murbalja på ca 65liter ute med lite dammväxter och några guppys eller svärdbärare.
                          Tänkt som ett sommarprojekt
                          Problemet är snarare risken för ÖVERHETTNING, murarbaljan är ju svart så om den står i solen så blir den nog snabbt varm.... För övrigt har jag redan testat! http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153436

                          Hur gick det för dig?
                          Senast redigerad av tummen; 06 August 2012, 15:48.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            Skillnaden mellan en balja på 65 liter och det som Kajp har är ganska stor.
                            Kajp's balja har ju varit på flera hundra liter, vilket gör att även om det blir
                            kallt på natten, så finns det så stor vattenvolym att det i praktiken inte händer något
                            med tempen.

                            I en 65 litersbalja så finns det nog en viss risk att tempen svajjar ner mot 10-15 grader
                            i vattnet. Någon enstaka gång är väl kanske OK, men inte flera dagar i rad...tror jag.

                            Kanske en liten doppis som hindrar ett alltför stort dropp i temp ??
                            Rymde inte kajs "balja" en kubikmeter? =1000liter! Betydligt mer än flera hundra liter, dessutom vit, så den inte "kokar" vid full sol.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • malfunkshun
                              • September 2008
                              • 394

                              #15
                              Har haft endlers ute ända in i oktober. De gick i en damm som var 1x2 meter ungefär och 4-5dm djup. Inga som helst problem. De fortsatte att yngla även vid nollstrecket, även om kullarna var små. Självklart så fick de bo inne på vintern.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...