Guppy = icke-tåliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Guppy = icke-tåliga?

    3 av 4 av mina inköpta guppys trillade av pinn efter att jag gjorde rent mitt filter och fick lite mer rörelse i vattnet. Tror ni det hade något samband eller att de helt enkelt bara var känsliga/gamla? Mina egna uppfödningar verkar inte alls bry sig om att det blivit mer strömt, varken vuxna eller yngeln. Jag tycker dessutom inte heller att guppiesarna verkar vara särskilt tåliga, inte de jag har köpt iaf :/ Någon som har liknande erfarenhet av dessa? Eller kanske är det bara jag som lyckas köpa de äldre exemplaren som finns i affärerna?
  • Christer5

    #2
    Det är tyvärr så att guppys idag när man köper dom i butik är faktiskt väldigt känsliga,det var skillnad förr.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Jag gissar att guppysar idag med sin stora popularietet har blivit överavlade. Det vill säga.. för mycket inavel.
      På grund av det blir de då mer ömtåliga.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        För något år sedan var jag inne på samma linje, aldrig mer guppy. Köpte ändå ett gäng och har inte ångrat mig. De har stortrivats och förökat sig i otaliga generationer. Var bokstavligen översvämmad med guppy ett tag. Det verkar vara stor skillnad på guppyna man köper idag. Har man dålig tur är de väldigt känsliga. Guppy finns i de flesta affärerna. Mitt tips är att köpa fiskarna på olika ställen för att undvika inavel mm.
        h. Johan

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Det finns också vildguppys att köpa idag i vissa butiker. Det var hemskt trevligt att se dem här i Skåre-butiken...så såg de ut när jag var liten, när jag hade mitt första akvarium.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Hepzheba
            • June 2010
            • 104

            #6
            Jag har inte sett några vilda guppy :O För det brukar väl stå när de är vildfångade? Att köpa från olika ställen är nog bra idé.

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Har letat efter vildformen länge. Dessa finns inte i butikerna här i trakten. Orsaken till att jag vill ha dessa fiskar är nostalgisk. De var mina första fiskar för evigheter sedan.
              h. Johan

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                "Vildguppy" brukar man lite slarvigt kalla guppy av vildformstyp, den behöver inte vara speciellt vild, utan kan ha odlats i otaliga generationer i fångenskap. Går att be butiker ta hem denna, den brukar finnas med på affärernas beställningslistor.

                Angående "känsliga guppy": Ofta har man mest otur, det är inte dåliga gener som är orsaken utan oftast är det akvaristens okunskap och/eller dålig timing av olika slag som ställer till det.

                Vill ni ha friska guppy har jag ett par bra tips; Köp ett gäng guppy samtidigt, gärna flera olika typer. Behåll dessa och låt ynglen föröka sig med varandra, då har ni en grupp som kommer hålla länge. Tillsätt vid behov ( =i praktiken när ni hittar nå´t kul!!!) nya individer, gärna då nya hanar. Gå på auktion och köp så unga individer som möjligt (gäller även i affären) Köp inte fiskar så ofta! Då är risken för infektioner/sjukdomar/parasiter större. Låt ALDRIG butikens vatten följa med ner i ditt eget akvarium! Slutligen: skyll inte era misslyckanden på "dåliga gener", bit ihop och testa igen istället! Ja det får räcka för nu. Lycka till!
                Senast redigerad av tummen; 06 August 2012, 16:03.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...