Micropoecilia parae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Micropoecilia parae?

    Fick idag ett gäng "tigerguppy" eller vad man ska kalla dem. Hanarna är gula, med svarta tecken, några av dem är svartstrimmiga på bakkroppen. Honorna är grå, ser ut som Endler'shonor. Är denna guppy en vildform, eller en odlingsform av Endler's? Att honorna är helt grå tycker jag tyder på att det är en vildform.

    Kan det vara denna, som tydligen ska finnas i flera olika naturliga färgformer?
    Senast redigerad av Shepard; 19 May 2012, 00:06.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • nothobranchius
    • November 2008
    • 83

    #2
    Tigerguppy är nog ingen Micropoecilia parae titta honorna på fishbase.
    Honorna ska ha en svart fläck på kroppen

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Det finns två varianter av "tigerguppy", dels den riktiga M.parae "tiger" eller "red tiger", dels en hybridguppy med endler och vanlig guppy i sig. Hos den riktiga M.parae är hanen mer långsträckt än en vanlig guppy.

      De M.parae jag har haft hade nog fel honor, ynglen blev inte alls som föräldrarna, tror nästan de fuskade och sålde "fel" honor för att behålla lite monopol på sorten ett tag. Det har ju hänt förr med andra fiskar, t.ex. röd regnbågsfisk där det till en början bara såldes hanar....(tyvärr har jag ju inget bevis för detta mer än ett gäng konstigt färgade yngel i min mixade guppygrupp)
      Senast redigerad av tummen; 06 August 2012, 15:10.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...