Elak dalmatiner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizzza
    • March 2012
    • 51

    Elak dalmatiner

    Har 1 Dalmatiner platy hane o han är jätte elak mot mina Hawaii platy 1 hona o 1 hane. Han gör ingen skillnad på dem alls, han jagar bort dem så fort dom eller han kommer i närheten. Dom andra fiskarna i karet bryr han sig inte om alls ( har 1 mussepigg platy, 3 neon guppys o 3 silver Molly). Nu börjar honan som oftast gömmer sig vi pumpen se mager ut, hon ser olycklig ut (hur nu en fisk kan göra det)

    Varför är han elak mot just dom? Svår fråga jag vet Ska jag försöka göra mig av med honom? Han är ganska stor, betydligt större än de andra platyn.

  • Lizzza
    • March 2012
    • 51

    #2
    Han är verkligen jätte taskig mot honan, trycker ner henne mot botten tills hon lyckas fly. Ska inte platy vara snälla fiskar?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det är inte dalmatinermolly? Platy som kallas dalmatiner har jag aldrig hört om. Både platy och mollyhanar kan vara ganska på när det gäller honor, särskilt molly verkar det som, hade nyligen en hane och tre honor av Black Molly (med lite vitt på), och den hanen var ganska påflugen, och kunde jaga honorna rätt rejält. Men såg aldrig att han tryckte ner dem mot botten. De platy jag har nu är lugnare, även om även de hanarna är rätt ivriga på honorna.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Lizzza
        • March 2012
        • 51

        #4
        Det finns en platy som heter Dalmatin (Latin:Xiphophorus maculatus). Man han är elak mot en hane oxå men bara Hawaii platyn, fattar inte varför. Får kanske lämna bort honom till en kompis bara har dalmatiner hanar. Men tycker att det är så konstigt eftersom han inte bryr sig ett dug om dom andra fiskarna, bara just Hawaii platy honan o hanen.

        Kommentar

        • elaz
          • April 2012
          • 48

          #5
          det latinska namnet Xiphophorus maculatus är bara det latinska namnet på platy. platy och molly är ju samma "typ" av fisk och kan ju till och med få fertil avkomma med varandra så om han är så mycket större så kan det nog var en molly ändå. min erfarenhet är att varesig det är en "fredlig"art eller inte så kan några individer få fnatt och det kanske är det som hänt nu. är han på dem så pass att de mår dåligt/kan stressas ijäl så kanske det är bättre att hitta ett nytt kar/hem till honom för allas bästa.

          Kommentar

          • Lizzza
            • March 2012
            • 51

            #6
            Tack Han ska få flytta hem till en kompis för han ger sig inte. Han ser ut som en Platy i kroppen, Mollyn är mycket större.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              bild kan ju utvisa :P

              Kommentar

              • Lizzza
                • March 2012
                • 51

                #8
                Har försökt ta bild men han är så satans snabb att jag bara lyckas få med stjärtfenan varje gång

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  haha! få la ta massa bilder. när jag ska ta bilder på mina kar så kanske jag får ta typ 20 st o det blir bara 1 som blir bra

                  Kommentar

                  • Lizzza
                    • March 2012
                    • 51

                    #10
                    får göra ett försök sen när jag har tid

                    Kommentar

                    Arbetssätt...