när ska de skilljas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elaz
    • April 2012
    • 48

    när ska de skilljas?

    jag är llycklig ägare till 7 stycken guppyyngel födda inatt och har lite frågor.
    jag vill ju inte få inavel så jag tänskte skilja dem åt så fort jag kan men när kan man se skillnad på dem som tidigast och är det riska att de hinner bli gravida ändå?
    jag vill inte ha yngel på några fler honor eftersom jag är nöjd med att ha fått de 2 jag har gravida eftersom jag bara har en hanne och han är far till ynglen och jag vill ju som sagt var undvika inavel. jag har även hört att en hona får kullar upp till ett halvår efter på samma hanne så jag har ju inte hur mycket utrymme som hällst.
    så hur ska jag göra för att så snabbt som möjligt skillja dem åt? hur ser jag tidiga skillnader på dem? och när får de färg?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Vi börjar med befruktningen. Guppys och de flesta andra levandefördare har förrådsbefrukning.
    vilket innebär att det räcker med en befruktning för att ge upp till 15 kullar. Så en bra bit 1 år efter
    de har blitt gravida. Dock mer vanligt med 6-8 kullar, så runt 6-8 månader.

    Om hanar + honor gick i samma kar där du köpte dom, så är det nog osäkert att den hanen du har
    är pappan.....


    Vidare, om de är uppfödda tillsammans så är det redan stor risk att de var syskon eller halvsyskon eller
    iaf kusiner redan från början.


    Inavel kommer inte på första generationen, den kommer mååååånga generationer senare.

    Det är inte människor vi pratar om.


    Inavel i visst mått finns redan på den vanliga guppyn, det kommer man inte ifrån.

    Det är egentligen ingen fara för inavel förrän du ser att ynglen börjar bli missbildade, få krokryggar, etc etc.

    Låt dom gå ihop.


    Du ser nog inte skillnad på honor och hanar förrän de är cirka 3 månader, ibland lite tidigare.





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Om du låter ynglen växa upp med de vuxna guppysarna brukar de friskaste vara de som uppnår vuxen ålder.

      När/om det dyker upp missbildade yngel plockar du bort dessa och skaffar sedan en eller flera nya hanar, gärna då av en annan typ än de du redan har, då får du in nya "friska/obesläktade" gener i din grupp och allt kommer säkert vara frid och fröjd länge framöver, bara dy kommer ihåg att sortera bort de eventuella missbildade yngel som därefter dyker upp, för det tar ett tag att fasa ut de tidigare befruktningarna....

      Lycka till!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...