inga yngel kvar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elaz
    • April 2012
    • 48

    inga yngel kvar

    jag skaffade för några veckor sedan 2 guppyhonor med vackra orang/svarta fenor och en fin helt orange hanne, i morse när jag kom upp för att titta till dem så fick jag syn på den minsta lilla fisk jag någonsin sett. en av mina honor hade fött. jag kollar efter henne och hon hade gömt fig bakom pumpen och då fick jag se hur 2 yngel till föddes, jätte häftigt att se.
    jag blev jätte glad över det för jag har aldrig haft yngel förr och jag hoppas på att få ihop ett gäng killar att ha i stora karet senare. många av ynglen gömde sig runt filtret och bakom en sten och jag antar att några är i växten med men nu är alla borta. jag har serr de vuxna jaga dem och antagit att några får de väl tag i men det verkar som att de har tagit alla,.
    hoppas att några finns kvar. hur många brukar en hona ha och hur många överlever föräldrarna? jag flyttade hannen nu i några dagar i alla fall så yngeln får lite större sjans om det nu finns några kvar.
    tror ni några klarar sig?
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Hur stort akvarium har du och vilka fiskar finns där? Hur många ungar en hona får beror på storlek, ålder mm. Jag skulle gissa på 10-15 yngel i snitt / kull. Om du har mycket växter överlever nog några yngel / kull i regel, förståss beroende på vilka andra fiskar du har. Guppyn i sig är inte någon farlig kannibal.
    h. Johan

    Kommentar

    • elaz
      • April 2012
      • 48

      #3
      jag har ett kar på 45-50l. det är en växt med många blad, några grottir,grenar och lite flytgrenar. det äär bara mina 2 guppyhonor och en liten ancistrus där i.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Ha i mer växter så ynglen får lättare att gömma sig.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • elaz
          • April 2012
          • 48

          #5
          mm ska åka och köpa det imorgon. men jag börjar tro att ynglen sugs in i pumpen. såg en simma in på baksidan av pumpen och såg 3 andra där tidigare och ingen kommer ut igen

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #6
            Ursprungligen postat av elaz
            mm ska åka och köpa det imorgon. men jag börjar tro att ynglen sugs in i pumpen. såg en simma in på baksidan av pumpen och såg 3 andra där tidigare och ingen kommer ut igen
            Det är inte omöjligt. Lägg i växter så behöver de inte gömma sig bakom pumpen.
            h. Johan

            Kommentar

            • elaz
              • April 2012
              • 48

              #7
              vi kollade senare på kvällen och hittade totalt 5 yngel som nu är lyckliga överlevare i ett eget litet kar.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av elaz
                vi kollade senare på kvällen och hittade totalt 5 yngel som nu är lyckliga överlevare i ett eget litet kar.
                KUL!

                Om du kan ställa in styrkan på pumpen tycker jag att du skall minska sprutet lite grann, det låter som att den pumpar lite VÄL mycket om ynglen sugs in i pumpen, för guppyyngel brukar ha vett att hålla sig undan, värre är det med svärdbärare/platyyngel, de sugs mycket lättare in i pumpen.... Kan du inte minska farten på pumpen så kan du istället rikta pumpen åt ett annat håll så det bildas lite lugnare områden i vissa delar av akvariet....

                ...och som andra redan sagt: mer växter behövs/är bra om ynglen skall ha en sportslig chans i ett akvarium, de flesta guppysar brukar i och för sig lämna ynglen ifred, men enstaka individer är otroliga på att äta yngel. Detta brukar dock avta med tiden när det finns yngel i olika storlekar i akvariet. Lycka till!
                Senast redigerad av tummen; 13 April 2012, 19:36.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • elaz
                  • April 2012
                  • 48

                  #9
                  tack. jag har fått yngel från min andra hona nu och hittat några till i karet så vi har cirka 20 friska små knoddar nu. de bbor själva i ett eget litet yngelkar och mår så bra så. jag ska införskaffa mig mer växter till nästa kull. tack för era tipps och råd.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...