Vad göra av yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabel
    • February 2012
    • 99

    Vad göra av yngel?

    Vad gör folk av sina yngel?
    Jag är livrädd för att få massor och sen inte ha plats för alla.
    Är inte intresserad av att vare sig skaffa fler kar (just nu) eller odla och sälja.
    Hur löser du detta i ditt akvarium?

    Hjälp!
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Jag brukar ha någon fisk som äter yngel i karet så blir dom inte så många.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Fabel
      • February 2012
      • 99

      #3
      Solis vad har du för fisk som äter yngel?

      Jag är sugen på att skaffa kakaduaciklider till mitt kar. Äter de yngel? Äter de sina egna om de skulle få avkommor?

      Tips på andra "yngelätare"?

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Har faktiskt inte haft kakadua ciklider men mina palett ciklider åt guppynglen men inte alla, kampfiskarna har också ätigt yngel. Nu beror det lite på hur stort kar du har vad som är lämpligt, i större kar har jag haft gurami som yngelätare, barber kan säkert också äta yngel.

        Hoppas du får svar om kakaduorna från någon som har erfarenhet av dessa

        Hur stort kar har du och vad för slags fisk har du i?
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • SCB
          • November 2011
          • 134

          #5
          Det är väl bara att avliva överskottet om man inte kan bli av med dem på annat sätt.
          Eller skaffa fiskar som inte ynglar av sig så slipper man bry sig om man tycker att det är jobbigt att avliva fisk i onödan.
          //Olof
          230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

          Kommentar

          • Fabel
            • February 2012
            • 99

            #6
            SCB du får det att låta så enkelt. Önskar mina tankegångar var så okomplicerade hehe

            Solis, jag har precis dragit igång ett 112 liters kar (mitt första så jag är riktigt grön) och har inga fiskar där i ännu.
            Funderar dock på dessa:
            1 st Ancistrus sp. 'albino'. Vill den vara ensam eller ha en kompis?
            Några pansarmalar, funderar på skunk- eller panda- eller någon annan trevlig sort. Kan man ha ett stim med bandade sorter?
            Några gaffelstjärts-regnbågar
            Några Galaxy rasboror

            Andra trevliga tips?

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Om du skaffar dessa fiskar och bara har en ancistrus så behöver du inte vara orolig för att få en massa yngel. Om den bör vara ensam, vet ej åsikterna är väldigt olika om det på forumet, tror inte dom behöver sällskap men om du skaffar 2 och inte vill ha yngel så skaffa 2 av samma kön.
              Jag har blandade sorter av pansarmalar men du bör ha minst 6 av varje sort av pansarmalarna. panda är en trevlig pansarmal.

              Gaffel och galaxy har jag inte någon erfarenhet av.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Fabel
                • February 2012
                • 99

                #8
                Antar att man kan höra sig för i affären allt eftersom fiskarna införskaffas. Dock litar jag inte alltid på vad de säger.
                En kvinna i djuraffären sålde ett 20 liters nano med en pansarmal, två snäckor, fem räkor, fyra galaxys och tre neontetror.
                Hon skulle tydligen vara väldigt efrafren och kunnig inom akvarievärlden sas det.
                Jag tycker det verkar som att hon brydde sig mer om att få sälja än något annat.

                Det är så fint med forum så man kan få svar av folk som är genuint intresserade och kunniga.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Du får säkert bra tips och råd här.
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...hlight=viktigt läs denna länken den är matnyttig både för oerfarna och erfarna akvarister.
                  Bra att du håller ögonen öppna på dom som försöker pracka på folk grejor, läsa en del kan hjälpa upp och så kan man ställa frågor här såklart och få lite tips och råd.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...