Frågor om fisken Platy.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • E.O.N
    • February 2012
    • 4

    Frågor om fisken Platy.

    Min sambo och jag har nyligen skaffat fiskar.
    Vi har sammanlagt 19 st.

    Jag är en nybörjare på detta och har nu frågor om Platy.

    Vad jag har förstått och läst mig till är honan större än hanen.
    Men jag försöker även hitta info om hur dom "går till väga" under parning.
    Vi har tre orangea och två svart/grå Platy.
    Den lilla svart/gråa har hela dagen "jagat" den större svart/gråa.
    Är den lilla fisken bara jäkligt jobbig mot den stora, eller är det parning på gång?

    Tacksam för svar!
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    dubbelposta inte.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hur stort kar har ni? hur länge har det varit igång?

      det är väldigt lätt att se skillnad på könen på levendefödare
      hanen har en "penis" typ . det är analfenan som har blivit omformad till en pinne typ( kommer inte ihåg vad det heter) medans honorna har en vanlig analfena.

      de parar sig genom att hanen simmar upp bredvid honan o vinklar in sin "pinne" till honans känsöppning o parning uppstår. de ligger mer eller mindre med varann.

      bild på hane o sen på hona
      Bifogade filer

      Kommentar

      • E.O.N
        • February 2012
        • 4

        #4
        Det är ett kar på 100L och vi har haft de snart i en vecka.

        Jag har nu studerat den "lilla" fisken, och jag ser det du beskriver!
        Han har alltså häng efter den större hela dagen, som sagt.. Så då får vi ju hoppas att det tog sig
        Tack så mycket för hjälpen

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          oj. ni skulle inte lagt i så många fiskar på en gång. risken är väldigt stor för nitrit om en vecka ungefär.

          när man startar ett kar så lägger man i typ 2-3 st fiskar som får gå själva i en månad ungefär. detta för att bakteriekulturen i filtret ska komma igång ordentligt.

          pytsar man i för många fiskar så bildas det gifter tillslut eftersom det inte finns nån bakteriekultur som kan ta hand om avfallet från fiskarna.

          har ni tester för att kolla värdena på vattnet? om inte så gå o köp dropptester på en gång.( inte stickor..de är opålitliga) för pH och Nitrit.
          det är nitriten som är farligast. den ska ligga på noll.

          mata väääldigt sparsamt dessa första 3 -4 veckor nu. ta det som ni tycker är lite, o sen tar ni hälften av det. 1 gång om dagen räcker.
          annars är risken stor att ni får nitrit och då kan era fiskar dör över en natt mer eller mindre.

          läs den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister

          Kommentar

          • E.O.N
            • February 2012
            • 4

            #6
            Okej..
            Vi hade haft igång akvariet en vecka innan vi köpte fiskarna, för det hade vi läst skulle räcka, så nu hoppas jag ju inte mina fiskar dör
            Maten har vi varit sparsam med. Nej, vi har inte kollat värdena än, men förstår att det måste göras omedelbart!

            Tack för länken!!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              det är bara en myt. det händer ingenting med karet om man har igång det utan fisk. bara slöseri med tid. man kan lägga i fisk så fort tempen är stabil vilket brukar vara efter nån timme efter man fyllt upp det.

              så håll koll på värdena o gör de vanliga 30 % vattenbyten 1 gång i veckan.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                I första inlägget i den här tråden http://www.zoopet.com/forum/showthre...=H%E5rda+fakta kan du läsa mer om platy och svärdbärare.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...