Frågor om fisken Platy.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • E.O.N
    • February 2012
    • 4

    Frågor om fisken Platy.

    Min sambo och jag har nyligen skaffat fiskar.
    Vi har sammanlagt 19 st.

    Jag är en nybörjare på detta och har nu frågor om Platy.

    Vad jag har förstått och läst mig till är honan större än hanen.
    Men jag försöker även hitta info om hur dom "går till väga" under parning.
    Vi har tre orangea och två svart/grå Platy.
    Den lilla svart/gråa har hela dagen "jagat" den större svart/gråa.
    Är den lilla fisken bara jäkligt jobbig mot den stora, eller är det parning på gång?

    Tacksam för svar!
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    dubbelposta inte.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hur stort kar har ni? hur länge har det varit igång?

      det är väldigt lätt att se skillnad på könen på levendefödare
      hanen har en "penis" typ . det är analfenan som har blivit omformad till en pinne typ( kommer inte ihåg vad det heter) medans honorna har en vanlig analfena.

      de parar sig genom att hanen simmar upp bredvid honan o vinklar in sin "pinne" till honans känsöppning o parning uppstår. de ligger mer eller mindre med varann.

      bild på hane o sen på hona
      Bifogade filer

      Kommentar

      • E.O.N
        • February 2012
        • 4

        #4
        Det är ett kar på 100L och vi har haft de snart i en vecka.

        Jag har nu studerat den "lilla" fisken, och jag ser det du beskriver!
        Han har alltså häng efter den större hela dagen, som sagt.. Så då får vi ju hoppas att det tog sig
        Tack så mycket för hjälpen

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          oj. ni skulle inte lagt i så många fiskar på en gång. risken är väldigt stor för nitrit om en vecka ungefär.