Guppy yngel födsel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • baileys84
    • October 2011
    • 26

    Guppy yngel födsel

    Hur vet man när det är dags för honan att föda?
    Jag har studerat mina guppys rätt mycket och först är dom orange i magen, sen svarta, sen massa yngel som syns igenom huden.... Hur långt tid tar det från svart mage till yngel till att dom pluppar ut?

    Fick 6 yngel idag och har ingen aning om vilken av mina honor som lagt dom Men har två honor som jag köpte häromdan som är svinfeta
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    En guppy hona är dräktig i ca en månad, alltså runt 30 dagar. När man kan se små ögon bak vid analöppningen samt att det ser ut som honan har en vit ring runt öppningen är det inte långt kvar till födseln.
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • baileys84
      • October 2011
      • 26

      #3
      Ok tack! Är dom svarta länge då?

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        2-3 veckor i alla fall. När sedan honan har en "fyrkantig" form, små yngel ögon tydliga och vit ring runt analöppningen är det nära.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • baileys84
          • October 2011
          • 26

          #5
          Jaha tack så mycket
          Har flyttat över 4 honor nu till ett annat kar så dom får lägga ifred iaf
          Förresten, när dom är tomma, kan jag flytta tillbaka honorna då och låta ynglerna va själva?

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Placera dem hellre i yngelvagga då guppyna äter upp sina egna och andras yngel.
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • baileys84
              • October 2011
              • 26

              #7
              Ok dom får vara i mitt lilla tills jag köpt ett i nät, litar inte riktigt på dom i plast

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av C.Ciklid
                Placera dem hellre i yngelvagga då guppyna äter upp sina egna och andras yngel.
                Ett separat yngelakvarium , med mycket växter, är ett mycket bättre alternativ.

                (Odlingproffsen använder en stor kasse med en hel odlingsgrupp av vuxna fiskar, men där simmar ynglen ut utanför kassen och undgår glupska föräldrar, och när det är "tillräckligt" med yngel i akvariet så flyttas hela odlingsgruppen och kassen till nästa tomma akvarium och allt fortsätter! Så odlas även romspridande fiskar, fast där ramlar rommen istället ner under kassen...)

                En liten yngelkasse/bur/vagga stressar ofta honorna så att de riskerar att föda för tidigt. Visst, vissa honor äter upp yngel, (Men inte alla!) och guldfärgade yngel löper mycket större risk att bli uppätna än vanliga gråa yngel (de liknar troligen "godis" för mycket!) men ynglen är inte säkrare i en yngelkasse, de kan mycket väl bli uppätna ändå, av mamman, då är det mycket bättre att INTE ta vara på yngel alls efter en sådan hona...

                Läs mera om gyppy i första inlägget i den här tråden:
                Senast redigerad av tummen; 20 February 2012, 10:28.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av baileys84
                  Jaha tack så mycket
                  Har flyttat över 4 honor nu till ett annat kar så dom får lägga ifred iaf
                  Förresten, när dom är tomma, kan jag flytta tillbaka honorna då och låta ynglerna va själva?
                  Ja, när honorna fött kan du flytta tillbaka dem. Lycka till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av baileys84

                    Men har två honor som jag köpte häromdan som är svinfeta
                    Förstår precis hur det var; köpte en gång en hona som var stor och fin och fet, 10 minuter efter att jag lämnade butiken hade jag honan + c:a 50 yngel i påsen....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • baileys84
                      • October 2011
                      • 26

                      #11
                      Jag har låtit dom vara och gett dom mer mat bara och det blev 12 yngel på en hona och över 30 på en annan. Alla verkar ha klarat sig och dom är snabba bort från de äldres munnar
                      Läste på nätet att om man ger bebisarna speciellt yngelfoder så växer dom snabbare än när dom äter vanligt flingfoder...stämmer det?

                      Kommentar

                      • malfunkshun
                        • September 2008
                        • 394

                        #12
                        Hårdkoka ett ägg. Ta ut gulan och smula ner den i ett glas vatten. Häll av vattnet och ge sedan den äggula som är kvar till dina yngel. Bästa och absolut billigaste yngelmaten någonsin.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...