gravid guppy hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ali_fish
    • March 2011
    • 161

    gravid guppy hona

    Hej

    Jag ser idag att min guppy hona har svarta prickar i magen och jag misstänker att det är ögon på yngel. Så jag undrar när ska jag lägga henne i yngelkasse? jag vill lägga henne i yngel kasse för jag vill rädda alla yngel.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Det är nära till födsel, men det 'är omöjligt att här "bestämma" när det kommer vara dags... Yngelkasse är överflödigt, har du bara snälla akvariekompisar och mycket gömställen så kommer de flesta yngel överleva ändå. Dessutom kommer inte honan bli stressad av att vara instängd och därigenom riskera att föda i förtid. Ett bättre alternativ än yngelkasse/bur är att ha ett separat mindre akvarium på 30-50 liter där honan kan föda ynglen fritt och ifred, när hon har fött färdigt flyttas hon tillbaka till det vanliga akvariet och ynglen lämnas i fred för att växa upp, och efter någon månad är det troligen tillräckligt stora att flytta tillbaka med de vuxna de med. Då är det också dags för honan att föda igen och så börjar allt om. OK?

    Lycka till, du kan också läsa mer om detta i den här trådens första inlägg:
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • ali_fish
      • March 2011
      • 161

      #3
      jag har henne i en 10L-5L rund glas är det ok? för jag tänkte att yngel kasse är för liten.
      Jag har bl.a. scalare och pakistan botior och därför tror jag att yngel kommer inte att överleva om jag låter henne födda i den stora karet.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av ali_fish
        jag har henne i en 10L-5L rund glas är det ok? för jag tänkte att yngel kasse är för liten.
        Jag har bl.a. scalare och pakistan botior och därför tror jag att yngel kommer inte att överleva om jag låter henne födda i den stora karet.
        Nja, personligen är min åsikt att "guldfiskskålar" är bäst ENDAST för växter och att fiskar helst skall ha riktiga akvarier på minst 30-50 liter, fast i ditt fall funkar det nog ändå, som komproniss, du får bara vara väldigt försiktig/noga med vattenhygienen och matningen. Dessutom kanske du skall ta vara på en honas yngel i taget, det blir för trångt med flera kullar i din skål samtidigt. Låt ynglen bli så stora att de inte går in i munnen på de andra fiskarna i stora akvariet, det tar väl kanske 1-2 månader i ditt fall, kanske lite längre, det beror på bla matningen, vattenbyten och att de växer sämre i en liten vattenvolym.

        Och ja, dina andra fiskar, speciellt scalarerna, inte så mycket botiorna, kommer äta yngel....men du kommer få glada fina scalarer! De kan ju få äta av överflödet, samtidigt som du tar vara på lite yngel då och då så du inte blir utan guppy....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • ali_fish
          • March 2011
          • 161

          #5
          om jag det blir två honor som är gravida så har jag två guldfiskskålar men min andra hona blir aldrig gravid vet inte hon har inte haft något i magen för 2 månader sen den är rak utan något brunt eller svart där bak. Hur ska jag ta hand om vattenhygienen?

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av ali_fish
            om jag det blir två honor som är gravida så har jag två guldfiskskålar men min andra hona blir aldrig gravid vet inte hon har inte haft något i magen för 2 månader sen den är rak utan något brunt eller svart där bak. Hur ska jag ta hand om vattenhygienen?
            Ok, om du nu har flera skålar så använd dem.... Vattehygienen "tar man hand om" genom att byta vatten ofta (men lite varje gång) och samtidigt skall man vara försiktig med matningen. Guppyynglen skall matas ofta men lite, men det blir ju oftast lite matrester kvar efter matningarna om man bara har yngel, så kanske någon liten mal vore bra som städfisk, kanske en LITEN ancistrus vore bra att satsa på. Hade du haft riktiga akvarier till ynglen skulle jag tipsat om ett gäng Corydoras/pansarmalar som städfisk, men skålen är för liten för dem. Tänk på att ta vatten till skålarna från ditt stora akvarium när du startar upp dem. Vattenbytena gör du med friskt vatten från kranen.

            Angående din hona som inte får några yngel så har jag inga tips, kanske hon är undantaget som bekräftar regeln; hon kan vara steril....men så länge dina andra honor föder yngel så är det ju ingen fara....
            Senast redigerad av tummen; 21 February 2012, 10:02.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • ali_fish
              • March 2011
              • 161

              #7
              jag har två honor en e gravid och den andra är den som inte blir gravid. det är därför jag vill att rädda alla yngel som hon ska födda jag vill ha fler fiskar.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                OK, då vet/förstår jag, lycka till!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • ali_fish
                  • March 2011
                  • 161

                  #9
                  om jag nu ska köpa en ny hona hur ska jag köpa hur ska hon vara?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...