Guppy med krokig rygg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiffy07
    • March 2010
    • 41

    Guppy med krokig rygg...

    Hejsan!

    Jag har ett 54l med guppy och körsbärsräkor. Mina första guppy-yngel har nu blivit stora nog att färga ut, två honor och två hanar.
    En hane är normalt utvecklat, den andra har "puckelrygg". Båda honorna ha intryckt ryggrad, dom är nästan som dvärgar.
    Ska jag ta bort dom missbildade innan dom får föröka sig? Dom simmar och äter som vanliga fiskar..

    MVH tiffy07
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Det beror på inavel. Vissa säger att de får det av dåligt vatten, men jag är skeptisk.
    Ta bort de med krokig rygg och ersätt dom med fina raka fiskar från butiken. Men det är upp till dig hur du gör.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Det låter som om det är inavelsproblem, men kan också (om det nu inte hade varit relativt unga fiskar) vara åldersrelaterat. Oftast räcker det som sagt att ta bort de krokiga individerna och att fylla på med nya gener i form av en eller ett par nya hanar. Troligtvis kommer det fortsätta dyka upp något eller några yngel med krokig rygg även i fortsättningen, men det borde i alla fall bli färre ju längre tid det går. Lycka till!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tiffy07
        • March 2010
        • 41

        #4
        Tack för svar! Då tar jag nog bort dom... De är trots allt första generationen hos mig, det verkar inte så bra om det redan kan räknas som inavel...
        Jag får kolla dom yngre ynglen när dom vuxit till sig lite

        MVH
        tiffy07

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av tiffy07
          Tack för svar! Då tar jag nog bort dom... De är trots allt första generationen hos mig, det verkar inte så bra om det redan kan räknas som inavel...
          Jag får kolla dom yngre ynglen när dom vuxit till sig lite

          MVH
          tiffy07
          Om de fötts med missbildning så syns det från början! Och problemet ligger i så fall hos FÖRÄLDRARNA, du "måste" föra in nya "friska" gener för att "spä ut" stammen med friska gener som spelar ut/"täcker över/reparerar" de "dåliga generna".....annars kommer det fortsätta födas krokiga yngel. Men eftersom de har förrådsbefruktning riskerar du fortfarande att missbildade yngel föds även efter det att du köpt till nya hanar, därför är det även fortsättningsvis viktigt att rensa bort krokiga yngel, och gärna så fort som möjligt, innan de växt till sig.

          Har du andra "köttätande" fiskar så ge de krokiga ynglen som foder till dessa, det är ett "bra" sätt att förgylla tillvaron för t.ex. ciklider eller stora tetror, samtidigt som man blir av med oönskade yngel.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tiffy07
            • March 2010
            • 41

            #6
            Tack för svar!
            Dock ser det inte ut som dom är krokiga i början? När dom har vuxit till sig lite, ser det ut som honorna stanna upp i bakkärran liksom
            Man ser ryggraden som kröks ihop. Jag har inte så många yngel som vuxit till sig än, har inte hållit på med guppys så länge...
            Jag har tagit bort dom som var krökta, sen hoppas jag på att resten klarar sig, annars får jag väl ta bort alla och börja om från början.
            Jag har flera akvarier, men tror inte dom är så sugna på små yngel

            MVH
            tiffy07

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av tiffy07
              Tack för svar!
              Dock ser det inte ut som dom är krokiga i början? När dom har vuxit till sig lite, ser det ut som honorna stanna upp i bakkärran liksom
              Man ser ryggraden som kröks ihop. Jag har inte så många yngel som vuxit till sig än, har inte hållit på med guppys så länge...
              Jag har tagit bort dom som var krökta, sen hoppas jag på att resten klarar sig, annars får jag väl ta bort alla och börja om från början.
              Jag har flera akvarier, men tror inte dom är så sugna på små yngel

              MVH
              tiffy07
              Ja när jag skrev "från början" så menade jag ungefär så som du menade/skrev, det syns ganska tidigt att nå´t är fel.... Jag tror inte att du måste börja "från början", men ett gäng nya hanar vore nog ingen dum idé.

              Nu VET jag att vissa personer skulle säga att man "måste" ha övervikt på honor för att de inte skall bli för stressade av hanarna, men man kan göra tvärt om också; att ha ett rejält överskott på hanar, då får de fullt upp att jaga varandra och honorna kan få det relativt lugnt ändå. Lycka till och fortsätt som nu att rensa bort "krokarna" vartefter....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tiffy07
                • March 2010
                • 41

                #8
                Tack för svar!
                Jag fortsätter som jag gör nu, så uppdaterar jag lite efterhand för att se om "problemet" försvinner

                /tiffy07

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av tiffy07
                  Tack för svar!
                  Jag fortsätter som jag gör nu, så uppdaterar jag lite efterhand för att se om "problemet" försvinner

                  /tiffy07
                  Men jag undrar fortfarande; har du skaffat någon/några nya fiskar som kan "spä ut" gruppens gener lite?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tiffy07
                    • March 2010
                    • 41

                    #10
                    Jag började med 2 + 3, sen kom dom första ynglen. Mammorna har gått vidare av olika orsaker, en tog jag bort då hon blev krokig efter först yngelleverans. Jag köpte 2 + 1 för någon vecka sen, då tog jag bort alla dom vuxna guppysarna som var kvar sen tidigare. Jag sparade bara dom första stora ynglen + alla små (har inte fått så stor kull). Nu har jag 4 vuxna (2+2), ca 10 yngel från två olika födslar med två olika mammor.

                    /tiffy07

                    Kommentar

                    Arbetssätt...