Platy hona, hur länge i kasse m.m frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kiwie123
    • January 2012
    • 20

    Platy hona, hur länge i kasse m.m frågor

    Jag har nu fört över min hona och tänkte ha henne där i en vecka, jag är inte säker på att hon är så pass hög gravid att hon ska få yngel inom en timme men vill gärna veta, har ingen bra bild men hennes mage är "fyrkantigare och rundare" än dem andra två honorna. Hon är även "dryg" och gömmer sig ofta och verkar vara igång med nått. Kan detta vara att hon inte kan ploppa ut ynglen? Kan jag på nått sätt hjälpa henne ploppa ut ynglerna? Sen hur länge kan hon då vara i yngelkasse på volym 1L? Hon verkar inte vara stressad.
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Skippa yngelkassen och plantera mycket växter i karet istället. Alltid några yngel som klarar sig då. Sparar du alla yngel du får så kommer du ha ett par hundra platys på mindre än ett år. Vad ska du göra med dom då?

    Kommentar

    • Simon Wikström
      • January 2011
      • 223

      #3
      Håller med malfunkshun om att du ska skippa yngelkassen och ha mycket växter istället! En trång yngelkasse stressar bara honan onödigt mycket. Och födseln klarar hon utan hjälp.
      Mvh Simon
      720 l med 2 st Hypostomus soniae.
      105 l med VF Poecilia reticulata.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Ännu en som tycker att det är onödigt med yngelkasse, mycket växter är trixet.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • tazmaniak
          • October 2011
          • 109

          #5
          Du skulle kunna plocka upp ynglen efter födseln i och lägga dom i yngelkassen så de inte blir uppätna................om du nu hinner plocka upp dom innan mamman äter upp dom utanför kassen dvs

          Kommentar

          Arbetssätt...