Yngel i pumpen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spojjo
    • December 2011
    • 16

    Yngel i pumpen

    Hej!
    Har för ett par månader sen åter skaffat akvarium efter ett gäng års uppehåll, så kul ! Är barnsligt förtjust i guppy, så mitt 60 liters är för tillfället endast bebott av guppysar och ett gäng ancistrus.

    Jag tänkte bara höra hur ni brukar göra när det gäller yngel som tar sig in i pumpen. Jag brukar inte göra något åt de dussintals yngel som ständigt finns i akvariet, de som överlever, överlever, men började fundera lite på det häromdagen när jag sköljde ur filtret. Jag råkade få syn på tre stycken, förmodligen alldeles "nykläckta" yngel, som uppenbarligen simmat in i pumpen för skydd. Klarar de sig där inne? Lyckas de ta sig ut från den när de är "stora nog", eller dör de där inne om man inte hjälper dem ut?

    Har inte funderat så mycket på det förrän nu, och blev lite nyfiken på att höra era tankar kring levandefödares yngel, och hur ni brukar hantera dem?
  • kiwie123
    • January 2012
    • 20

    #2
    Använd en nylon strumpa över pumpen så åker inte yngel in! Sen så överlever dom troligen INTE i pumpen om du har filter som kan vara vassa och ynglerna kan fastna där inne.. och sen fläkten skär dem nog i stycken.......

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      eftersom det konstant sprutas ut yngel, så behöver man ju knappast bry sig
      om de fåtal som sugs in i pumpen.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av kiwie123
        Använd en nylon strumpa över pumpen så åker inte yngel in! Sen så överlever dom troligen INTE i pumpen om du har filter som kan vara vassa och ynglerna kan fastna där inne.. och sen fläkten skär dem nog i stycken.......
        .



        nylonstrumpa har den nackdelen att den sätter igen ganska fort med grums = dålig effekt på pumpen.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • spojjo
          • December 2011
          • 16

          #5
          Tack för synpunkterna! Jag tror inte jag bryr mig om att trä på en nylonstrumpa, de verkar klara sig bra ändå, med tanke på hur många småttingar som simmar runt, kanske bra med lite naturligt urval..

          Kommentar

          Arbetssätt...