Är min Platy gravid eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskemannen
    • January 2012
    • 2

    Är min Platy gravid eller ej?

    Har lagt in min ena platy i en "bebis bur" eller vad man ska kalla det, pågrund av att den är tjockare än vanligt känns det som. Ni får ursäkta den dåliga kvaliteten! Men undrar om någon här inne kan säkerställa om den är gravid eller inte? isåfall hur lång tid är det kvar till födseln?





    På bilden där det är två fiskar, så är det fisken närmast kameran som jag snackar om, den andra fisken åker ofta upp till buren och "vaktar" den då och då.

    Tacksam för svar!
    Mvh
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Är det en hona som gått tillsammans med en fertil hanne efter det hon blivit könsmogen (2-3 mån ålder) så är hon med största sannolikt befruktad.

    Sedan är det bara väntans tider men räkna med att hon kommer att äta sina egna yngel om hon får en chans.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      har själv sett en intressant förlossning på en platy.

      Hon var i en "bebislåda".

      Släppte ut ett yngel, vände sig om och käkade upp den.

      Släppte ut ett yngel, vände sig om och käkade upp den.

      Släppte ut ett yngel, vände sig om och käkade upp den.

      Släppte ut ett yngel, vände sig om och käkade upp den.


      Efter ca 10 vändor slutade hon släppa yngel, men var lika tjock som innan........



      Ut med henne i karet, mycket blommor, så klarar sig alltid någon.


      Tänk efter lite, om du får fram 10-20-30 yngel.......vad skall du göra med dom sen ?

      Och sedan kommer nästa kull 4 veckor senare, då har du kanske 20-40-60 st.....

      Och sedan kommer nästa kull 4 veckor senare, då har du kanske 40-60-90 st.....

      Och sedan kommer nästa kull 4 veckor senare, då har du kanske 40-80-120 st.....

      Etc

      Etc
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • fiskemannen
        • January 2012
        • 2

        #4
        Tack för svaret & tipset =)

        Kommentar

        • Kiwie
          • December 2011
          • 67

          #5
          Det är mat elr yngel i magen.. vänta och se

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            har själv sett en intressant förlossning på en platy.

            Hon var i en "bebislåda".

            Släppte ut ett yngel, vände sig om och käkade upp den.

            Släppte ut ett yngel, vände sig om och käkade upp den.

            Släppte ut ett yngel, vände sig om och käkade upp den.

            Släppte ut ett yngel, vände sig om och käkade upp den.


            Efter ca 10 vändor slutade hon släppa yngel, men var lika tjock som innan........



            Ut med henne i karet, mycket blommor, så klarar sig alltid någon.


            Tänk efter lite, om du får fram 10-20-30 yngel.......vad skall du göra med dom sen ?

            Och sedan kommer nästa kull 4 veckor senare, då har du kanske 20-40-60 st.....

            Och sedan kommer nästa kull 4 veckor senare, då har du kanske 40-60-90 st.....

            Och sedan kommer nästa kull 4 veckor senare, då har du kanske 40-80-120 st.....

            Etc

            Etc
            Lägg till att YNGLEN blir könsmogna och börjar föda yngel också! Då ökar din beräkning betydligt efter kanske 3-4 månader, plötsligt är det 10-30 honor som föder......

            skämt åsido, det avtar faktiskt oftast automatiskt, för efter ett tag kan inte akvariet "bära" fler fiskar, och antingen föds det färre yngel, eller så äter de vuxna upp de yngel som föds, eller så dör de ut p.g.a. stressrelaterade sjukdomar, eller kanske alla sakerna samtidigt!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...