Platy- dräktig i evighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    Platy- dräktig i evighet

    För 37 dgr sen köpte jag en platy hane och tre honor, butiken sa att de alla var dräktiga. Hanen dog inatt, å en hona för tre v sen. Har då två tjocka honor kvar. Men det blir inga yngel. Hur länge kan de gå innan det blir yngel? Har läst ca 30dgr men kan de gå längre? El är de bara tjocka?

    Mvh Anneli
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Dräktigheten är mellan 30 och 50 dagar beroende på temperatur (det tar längre tid vid låg temperatur). Om dina honor är vuxna och de har gått tillsammans med en hane kan du kallt räkna med att de är gravida.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Algie
      • January 2007
      • 99

      #3
      Så ända upp till 50dgr? Okej det känns lugnande tack för hjälpen, nu blir dottern glad/Anneli

      Kommentar

      • Kiwie
        • December 2011
        • 67

        #4
        Hm... lite underlig affär .. du borde byta affär om fiskarna dör så fort.. kolla du storleken på dem? fiskarna kanske var gamla.. dem platys jag köpte var unga och friska och är (vad jag skulle gissa) ett halv år gamla kanske lite äldre. Jag köper nästan allt till mina akvarium från zookompaniet.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag har för mej att det var 24-30 dagar mellan kullarna. Stämde också på en egen hona för några år sedan. Sedan har de ju förrådsbefruktning så honor kan släppa kullar under ett halvår utan hanne närvarande.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Och den vanligaste orsaken till att de förblir tjocka är att de snabbt äter upp ynglen om de inte finner tillräckligt med skydd.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...