Guppys utan yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramer84
    • May 2010
    • 59

    Guppys utan yngel

    Hej.

    Nu har jag haft igångmitt akvarium i snart 3 månader, Jag undrar varför jag inte får några yngel.

    Nån som har nått bra tips.

    Just nu finns de 5st honor och 2 st hanar, En hel del växter (bottenväxter) samt en del grottor och stenar.


    Tacksam för snabbt svar.

    Mvh Johan
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Skaffa lite flytväxter, då kan de gömma sig bättre

    Hur stort kar har du?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Har du några andra fiskar?
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Kramer84
        • May 2010
        • 59

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Skaffa lite flytväxter, då kan de gömma sig bättre

        Hur stort kar har du?
        Karet är ca 65l.

        Kommentar

        • Kramer84
          • May 2010
          • 59

          #5
          jag har just nu 1 par svärdbärare. 1 par black molly samt 10st stimfisk jag inte minns namnet på.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Då har du 14 fiskar som uppskattar den levande föda som guppyna består dem. Var du glad för det för det är nog mycket fisk i ditt akvarium som det är.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Kramer84
              • May 2010
              • 59

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Då har du 14 fiskar som uppskattar den levande föda som guppyna består dem. Var du glad för det för det är nog mycket fisk i ditt akvarium som det är.

              Mkt fisk??

              Det är ju nästan tomt i akvariet!!

              Fortfarande inte fått svar på min fråga dock. tacksam för svar.

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Mumin svarade nog på din fråga. De flesta blir nog uppätna men någon kommer att överleva förr eller senare. Har du sett några yngel av de andra levandefödarna?
                h. Johan

                Kommentar

                • Kramer84
                  • May 2010
                  • 59

                  #9
                  Ursprungligen postat av JLi
                  Mumin svarade nog på din fråga. De flesta blir nog uppätna men någon kommer att överleva förr eller senare. Har du sett några yngel av de andra levandefödarna?



                  Hej.

                  Jag uppfattade inte hans svar så som du förklarade det. Men nu förstog jag vad ni "båda" menade.

                  Hittils har jag inte sett ett enda yngel i akvariet. Varken svärdbärare, black molly eller guppys.

                  Mvh Johan

                  Kommentar

                  • Himax
                    • March 2011
                    • 31

                    #10
                    Har du sett någon som varit tjock då? Dvs på smällen.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Om det inte är en väldig massa blommor, helst snåriga flytväxter, så kommer det nog inte bli ett enda yngel.

                      Andra firrar ser direkt när det ploppar ut yngel, och följer honan och plockar dom ganska fort.


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Kiwie
                        • December 2011
                        • 67

                        #12
                        aa.... mitt förra akvarium fick jag väldigt många yngel.. det var 90L, fyllt till 70L eftersom sköldisen skulle få land och jag hade en flytväxt och sedan skaffade jag en stor "finbladig" växt. Jag hade stenar som skapade "grottor" till fiskarna och det fanns stor variation på storlekarna så att alla fiskar skulle kunna gömma sig utan att någon annan fisk skulle kunna komma åt dem. Sedan sprack akvariumet... flyttade till ett 60L som är fyllt till 50L och det gick sämre med aveln.. Kunde inte ha så många stenar för glaset var väldigt ömtåligt och växterna vägrade sätta sig och vissa dog.. men det jag syftar på är att du väntar och kanske skaffar några flytväxter och försöker efterlikna "naturlig miljö" så mycket det går. d.v.s ha faror (med det menar jag kanske någon dålig jägare), varation av mat och om det hjälper så hade jag en UV lampa som ger fiskarna riktigt solljus... elr ja inte "direkt" riktigt men så likt det går.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...