Jagande platyhanar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    Jagande platyhanar

    Jag har 3 platy hanar som jag tycer är lite elaka .
    Hane 1 har bott här några månder, hane 2 sen i torsdags o hane 3 införskaffades idag då jag läst att detta kunde lugna ner det hela (aldirg ha bara 2 hanar utan 1 eller fler för att det ska bli harmoniskt).

    Hane 1 jagar både hane 2 och 3, så fort han får syn på dem och de får absolut inte vara med o äta, han jagar o nafssar efter dem, men har inte sett några bitskador.

    Hane 2 är ändå rätt framåt och är med o simmar men håller isg en bit bort från hane 1, han dyker in i växterna när hane 1 jagar honom o det nöjser sig hane 1 med o återgår till honorna.
    Hane 2 kommer nästan omedelbart fram igen då o så fort hane 1 får se dessa jagar han honom på nytt. Vid matningen får hane 2 absolut inte vara med, ser hane 1 honom då ser han röt to jagar som en galning. Hane 2 försöker ändå vara med o brukar få i sig några bitar om jag ger tillräckligt mycket mat så det går förbi de hungriga honornas munnar.

    Hane 2 jagar hane 3 när han själv inte blir jagad så hane 3 får hittils hålla sig gömt bland växterna men blir jagad även där när hane 2 måste dyka in där för o gömma sig för hane 1. jag är orolig att hane 3 inte kommer o komma åt nån mat.

    Är detta ett normalt beteende? Eller kommer det o lugna ner sig så småningom?

    Jag har 5 honor just nu o har en hel del yngel o det är tänkt o spara 1-2 honor av dessa.
    Akvariet är på 98 liter.

    Bor ett gäng corydoras, äppelsnäckor, räkor och en ancistrus där i med.
  • Amanda55
    • December 2011
    • 16

    #2
    3 hanar kanske är lite för mycket till 5 honor.

    Kommentar

    • SemlaoLuffsen
      • November 2011
      • 100

      #3
      Hur många honor rekommenderas? Har hört 2-3 per hane

      Kommentar

      • Kiwie
        • December 2011
        • 67

        #4
        Jag har inga bråk bland mina platys, dels för att jag har en platy hane till 6 honor minst och dels eftersom dem andra hanarna jag har är små och ses inte som ett hot av den större hanen. Mitt tips är att du inköper mera honor kanske då 7 honor om det får plats.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ja 2-3 per hanne är bra

          Kommentar

          • drlavey
            • October 2011
            • 217

            #6
            Jag har 2 honor och 2 hanar... funkar alldeles utmärkt!
            100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
            640 L SA, Bland annat Diskus
            450 L Viktoria ciklider

            Kommentar

            Arbetssätt...