Endlers guppy kontra "vanlig" guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas.E
    • February 2009
    • 10

    Endlers guppy kontra "vanlig" guppy

    Kan inte påstå att jag är ny inom akvariehobbyn, men jag är totalt grön när det kommer till guppys.

    Vilken blir störst av Endlers guppy och den "vanliga" guppyn?

    Jag har alltid hört att Endlers ska bli små. En kompis odlar båda sorterna och Endlers honorna är enorma, klart större än de "vanliga".
    //Niklas Eriksson
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Såvitt jag vet är det ingen skillnad i naturen på Poecilia wingei och Poecilia reticulata vad gäller storlek. Den vanliga formen av Endlers är väldigt lik vildformsguppy, och både Endlers och Vildformsguppy är mindre än de flesta odlingsformer av guppy. Särskilt hanarna är små.
    Har du storvuxna Endlers är det nog inte Endlers, utan nån annan odlingsform.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Om det finns en skillnad i storlek, vilket jag betvivlar, är den knappast mätbar på akvariedjur. Det var först efter molekylära studier som man lyckades visa att det verkligen var olika arter. I akvarium avgör fodret och vattenkvaliteten storleken.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Två själar en tanke.

        Kommentar

        • Gobi112
          • December 2011
          • 229

          #5
          Enligt mig som "odlar" endlers guppy så är stora om något större än vanlig guppy och hanarna lika stora om inte något mindre än den vanliga guppyn.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Gobi112
            Enligt mig som "odlar" endlers guppy så är stora om något större än vanlig guppy och hanarna lika stora om inte något mindre än den vanliga guppyn.
            Hur vet du att dina fiskar är Endlers guppy?
            Som Erik påpekar är det mycket svårt att skilja arterna åt (P. wingei har smalare stjärtspole än P. reticulata), och den ursprungliga Endlersguppyn är en hybrid mellan P. wingei och P. reticulata (de korsar sig fritt). De artiklar som finns om arterna i vilt tillstånd nämner ingen storleksskillnad.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Gobi112
              • December 2011
              • 229

              #7
              Honorna har inga färger alls, precis som på artbeskrivningen på zoopet.

              Kommentar

              • Niklas.E
                • February 2009
                • 10

                #8
                Det råder delade meningar alltså. Är det någon skillnad i deras produktivitet när det kommer till odling?
                //Niklas Eriksson

                Kommentar

                Arbetssätt...