Guppyhanarna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda55
    • December 2011
    • 16

    Guppyhanarna dör

    Mina guppys mår bra, akvariet är välstädat osv, men varje gång jag köper guppyhanar så dör dom.
    Jag förstår inte varför, honorna mår ju bra.
    Vad kan det bero på?
  • mathias.hasselquist
    • December 2011
    • 49

    #2
    Hur många hanar har du ihop?

    Kommentar

    • Amanda55
      • December 2011
      • 16

      #3
      Jag brukar oftast ha 1-3 hanar beroende på hur många honor jag har. Men eftersom att dom dör har jag på senaste tiden bara haft en åt gången.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vad har du för värden på vattnet?

        Kommentar

        • Amanda55
          • December 2011
          • 16

          #5
          Det vet jag faktiskt inte om jag ska vara ärlig.. Brukar inte kolla det.

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Kan det vara FÖR välstädat? Storlek på akvariet? Hur gör du när du tillsätter fisken? Hur ser dina rutiner ut i akvariet? Dör fisken bara direkt eller finns det något symptom? När startade du akvariet? Har du nånsin mätt värdena?

            Kommentar

            • Amanda55
              • December 2011
              • 16

              #7
              Ursprungligen postat av Vanish
              Kan det vara FÖR välstädat? Storlek på akvariet? Hur gör du när du tillsätter fisken? Hur ser dina rutiner ut i akvariet? Dör fisken bara direkt eller finns det något symptom? När startade du akvariet? Har du nånsin mätt värdena?
              1. Jag städar akvariet 2 gånger i månaden.
              2. Måtten vet jag inte, men det rymmer 54 liter.
              3. Jag följer instruktionerna på påsen, alltså så sätter jag först i påsen i akvariet, sen tillsätter jag lite av akvarievattnet åt gånger i påsen och sen efter ca 20-25 minuter så släpper jag ut fisken i akvariet.
              4. Jag matar fiskarna med en nypa flingfoder varje morgon och kollar temperatur, kollar hur det ser ut med fiskarna, kollar så att allt funkar. Och ca 2 gånger i månaden rengör jag akvariet.
              5. Fisken brukar inte dö på en gång, utan den mår bra i ca en vecka. Sen så blir hela fiskens kropp skev, den får svårt att simma, fenan blir uppäten av de andra fiskarna och då hamnar den på bottnen och dör.
              6. Jag startade akvariet för ungefär 5-6 år sedan.
              7. Jag brukade mäta värderna ofta tidigare, men eftersom att det stog på ungefär samma sak hela tiden och jag glömde bort att mäta, så slutade jag med det. Det borde jag nog inte ha gjort..

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                hur städar du karet???

                det räcker med att göra ett 30% vattenbyte 1 gång i veckan. kanske skrapa lite alger på rutan då o då. rengör bara filtret när det markant tappar flöde, o då ska du bara skölja av det värsta böset. det är den enda städning du bör göra.

                Kommentar

                • Amanda55
                  • December 2011
                  • 16

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  hur städar du karet???

                  det räcker med att göra ett 30% vattenbyte 1 gång i veckan. kanske skrapa lite alger på rutan då o då. rengör bara filtret när det markant tappar flöde, o då ska du bara skölja av det värsta böset. det är den enda städning du bör göra.
                  Då jag rengör akvariet så byter jag 20-30 % av vattnet och sen suger jag upp skit från bottnen. Plus att jag rengör dekorationerna och rengör filtret ibland.

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Vilket foder använder du och hur förvarad du det? Står det ovanpå rampen eller elementet i ditt rumså förstörs vitaminerna rätt fort.
                    Just guppy kan få vitaminbrist enligt min erfarenhet och då kan flytande vitaminpreparat göra susen.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Amanda55
                      • December 2011
                      • 16

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Vilket foder använder du och hur förvarad du det? Står det ovanpå rampen eller elementet i ditt rumså förstörs vitaminerna rätt fort.
                      Just guppy kan få vitaminbrist enligt min erfarenhet och då kan flytande vitaminpreparat göra susen.
                      Jag använder ''tetraguppy'' och ''best friend flakes''. Dom står under akvariet.:P

                      Kommentar

                      • Thaifighter
                        • August 2006
                        • 420

                        #12
                        Vad har du för andra fiskar i karet?

                        Thaifighter
                        Alla mina fisk-video på Youtube!
                        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                        Kommentar

                        • Amanda55
                          • December 2011
                          • 16

                          #13
                          Ursprungligen postat av Thaifighter
                          Vad har du för andra fiskar i karet?

                          Thaifighter
                          Kardinaltetror och en anticitrus.

                          Kommentar

                          • Amanda55
                            • December 2011
                            • 16

                            #14
                            Jag har fått en massa frågor men inget svar.. Förslag på vad jag ska göra och vad som kan orsaken till att dom dör?
                            Senast redigerad av Amanda55; 25 December 2011, 19:10.

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Jag hade liknande problem med mina guppyhanar, och jag tippar på detta är nära sanningen:

                              Ursprungligen postat av Mumin
                              Vilket foder använder du och hur förvarad du det? Står det ovanpå rampen eller elementet i ditt rumså förstörs
                              vitaminerna rätt fort.
                              Just guppy kan få vitaminbrist enligt min erfarenhet och då kan flytande vitaminpreparat göra susen.
                              Men vet inte säkert. Dom fick krokiga ryggar och började simma med hela kroppen iaf. Någon prata om att det beror på att dom blir försvagade och eftersom stjärtfenan är så stor och "tung" så blir det på detta sätt.
                              Sen har någon annan skrivit om att det är någon speciell sjukdom, tyvärr minns jag inte vart och vem som skrev detta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...