Svärdbärar yngel! Söker lite svar på frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanforsman
    • December 2011
    • 10

    Svärdbärar yngel! Söker lite svar på frågor.

    Inatt la jag ner mina svärdbärar honor i ett sånt här plastkar man proppar fast i akvariumet. När jag vaknade upp dagen efter hittade jag 17 yngel simmandes omkring så jag tog ut honorna och la tillbaka dom i akvariet. Nu är frågan, klarar dom alla av att växa till sig i detta lilla plastkar eller hur ska jag göra? Har sett att vissa folk hade lagt dom i en liten vatten skål bara, men hur ska jag då hålla värmen? Ska jag ta vatten från akvariumet och byta de varenda dag då eller? Vad vore lämpligast tycker ni?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    allra lämligast hade varit att låta dom födas ute i karet, där du hade planerat tätt med blommor i en avdelning,
    plus en hög med flyväxter, då hade säkert 1-3 st överlevt till vuxen ålder, vilket är mer än OK för att behålla
    och utöka beståndet, samt att det hade säkerställt att det är enbart de bästa som överlever.

    nu är det näst bästa du kan göra att låta dom vara i kassen i 1-2 veckor, mata dom ofta, 3-5 ggr / dag,
    och sedan släppa ut dom i karet, för du tänker väl skaffa lite flytväxter under dessa 1-2 veckor.....


    eller hur !?



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • johanforsman
      • December 2011
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      allra lämligast hade varit att låta dom födas ute i karet, där du hade planerat tätt med blommor i en avdelning,
      plus en hög med flyväxter, då hade säkert 1-3 st överlevt till vuxen ålder, vilket är mer än OK för att behålla
      och utöka beståndet, samt att det hade säkerställt att det är enbart de bästa som överlever.

      nu är det näst bästa du kan göra att låta dom vara i kassen i 1-2 veckor, mata dom ofta, 3-5 ggr / dag,
      och sedan släppa ut dom i karet, för du tänker väl skaffa lite flytväxter under dessa 1-2 veckor.....


      eller hur !?



      .
      Okej, men är dom tillräckligt stora efter 1-2 veckor för att överleva i karet? Absolut kan jag köpa flytväxter inga problem, är rätt så ny på detta satt vet inte specielt mycket. Jag har ju växter i akvariumet, men vad har flytväxter som är så specielt?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        flytväxter är skitbra för yngel att gömma sig bland.

        det är aldrig bra att låta dom gå för länge i kassen. de bör ut fortast möjligt egentligen.

        förmodligen kommer de flesta att "gå åt" iaf när du släpper ut dom.

        men vad gör det ?

        tänk efter lite.....om alla överlever......vad ska du göra av dom då ??


        vill man att alla skall överleva, så skall man ha egna riktiga yngelkar där de kan växa upp till
        iaf 2,5-3,5 cm.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • johanforsman
          • December 2011
          • 10

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          flytväxter är skitbra för yngel att gömma sig bland.

          det är aldrig bra att låta dom gå för länge i kassen. de bör ut fortast möjligt egentligen.

          förmodligen kommer de flesta att "gå åt" iaf när du släpper ut dom.

          men vad gör det ?

          tänk efter lite.....om alla överlever......vad ska du göra av dom då ??


          vill man att alla skall överleva, så skall man ha egna riktiga yngelkar där de kan växa upp till
          iaf 2,5-3,5 cm.



          .
          Okej, ja får se till att skaffa lite flytväxter då, ja precis de spelar inte så stor roll att dom flesta går åt. De är har du rätt i. Tack för hjälpen

          Kommentar

          Arbetssätt...