Krav - Föda upp föda!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Krav - Föda upp föda!

    Hejsan!
    Jag sitter och funderar på att börja föda upp egen levandeföda till mina 2 Påfåglar och min Jack Dempsey.

    Vilken sort utav fisk det skulle vara, spelar ingen större roll.. Helst det som ger mest, och som växer snabbast givetvis.

    Då jag inte fött upp annat än zebraciklider, som jag knappt tagit hand om utan som har växt "naturligt" i akvariet bland alla andra fiskar så behöver jag nu lite tips och råd på hur jag effektivast kan få upp mat till mina fiskar. Och hur lång tidsperiod det är!


    Planerna är att samtidigt hålla en så låg budget som möjligt..

    Vad jag funderat på är en glasskål el. något annat litet..


    Men som sagt, kom med tips och idéer..
    På vilkensort/vilka sorter som är lämpligast att föda upp.
    Hur lång period det tar innan ynglen blivit minst 1½ cm.
    Hur lång interwall det är mellan varje kull..
    Vad som krävs i skålen/karet.. (Etc. doppvärmare? Växter? Filter?)
    Hur man ska fodra fiskarna för att de ska växa så snabbt som möjligt.
    Hur många lekpar som är lämpliga..

    osv. osv. osv..


    Mina egna planer utan erfarenheten av uppfödning är 5-20 liters "kar"..

    2-3 lekpar, svärdbärare/guppys.

    flytväxt.

    syretillsättare (dvs någonting som släpper ut luftbubblor i "karet").
    Ett vanligt bommulsfilter som ligger löst i ena kanten.. (Antar lusftbubbolorna kommer skapa en tillräcklig rotation på vattnet så partiklar som inte blir uppätet, ändå fastnar i filtret).

    Finkornig bottensand, samt en slät fin sten..

    En vanlig glödlampa över..
    (Antar glödlampan kommer värma vattnet tillräckligt, så man kan skippa doppvärmare)..

    Matning vid kläckt kull..
    Var tredje dag, med en nypa nedsmulade flingor..

    Vid 1cm storlek, "varsinn" mygglarv var 4 dag..


    ------------------

    Kommer det fungera effektivt, eller är jag helt bombad i beirut?
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    nope, inte helt bombad, men det finns vissa saker som du bör tänka på.

    för att få ett "maximalt utnyttjande" så bör man nog tänka på följande:

    val av fisk bör vara en firre som inte äter sina egna yngel, platy/svärdisar gör det titt som tätt.
    vanlig guppy kan ibland, medans endlers guppy verkar göra det sällan, mina gör det aldrig.

    så, endlers är ett bra val, men om du kan få tag på Girardinus falcatus så är det ännu bättre.
    aldrig varit med några bättre yngelspridare.

    vidare så får karet inte vara för smått, 5 liter är på tok för litet, 20 går, men helst 30-40 om man
    kör på endlers.

    värme behövs om det skall bli dels fart på avling, och på tillväxt, så en liten doppis som kan hålla
    tempen på 25-26 grader är bra.

    blommor är en bra grej, särskilt lite flytväxter, räcker med en stängel eller två av hornsärv.

    lampa skulle jag haft, men ingen vanlig glödlampa, det kan bli för varmt, ta en lågenergilampa.
    pissgult vatten får du, men skitsamma för ändåmålet.

    matning.....njau...för att få en vettig tillväxt så skall man faktiskt mata yngel flera ggr / dag.

    men det brukar räcka med 1-2ggr / dag när vi pratar levandefödare.

    50% animaliskt flingfoder + 50% grönsakflingor.

    besättning....tja, det räcker ju med 1+1 till att börja med. blir ju ganska snabbt fler.

    räkna med att det spottas ut 15-35 yngel per månad från varje hona när det har kommit igång
    efter ett par tre månader.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      från födsel till 1,5 cm på endlersyngel = cirka 1-2 månader beronde på hur setupen är i karet.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        en litet innerfilter behöver du oxå, funkar bra med ett litet bilifilter + en luftpump.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Berserken
          • December 2005
          • 472

          #5
          Du kulle kunna odla kompostmask med.Finns en Italiensk art som är mycket livlig och förökar sej snabbt Dendrobaena Veneta heter den

          Kommentar

          • exight
            • July 2009
            • 167

            #6
            Okej!

            Tack för svaren Kensa..
            Känns dock som att om man börjar köpa grejer från scratch så drar det iväg till en tusenlapp minst. och det vill jag inte lägga på att odla guppys, därför jag försöker göra det så snålt som möjligt!



            Skön idé med masken, vill dock att det skall var något simmande.. gillar att se jakten
            Tidigare: 120L Malawi
            Tidigare: 275L Mix
            Tidigare: 540L Mix
            Nu: 275L Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ähhh...

              blocket.

              ex denna

              http://www.blocket.se/goteborg/Akvarium_med_tillbehor_37456428.htm?ca=15&w=1


              370kr.

              lägg på 50 kr för sand

              fisk för 50 kr

              cirka 500 pesos


              om man håller utkik så kan man få det ännu billigare.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Enligt Jordbruksverkets tolkning av gällande regler så är det förbjudet att mata med levande ryggradsdjur, alltså även fisk. Enligt min tolkning är det tillåtet men bara under den absoluta förutsättningen att bytesdjuret dödas snabbt och smärtfritt. Tro vad du vill men var medveten om att saken kan vara känslig.

                Var också medveten om att uppfödning av fisk till foder normalt är tillståndspliktigt. Viss uppfödning i liten omfattning (typ högst fem akvarier) kan kanske passera om det är uppfödning till eget bruk.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Jag skulle tro att om man har ett litet 50 literskar med guppys och "brandskattar" beståndet
                  med jämna mellanrum på lite yngel, och lägger ner dom ynglen i ett kar där det går ett
                  par vuxna skalarer, så faller det nog under regeln "eget bruk".

                  det är ju i princip samma sak som om man hade haft några LF i samma kar som skalarerna
                  där tanken är att dom ska spotta ut lite yngel till rovdjuren......


                  dom dör ju ganska smärtfritt och snabbt när en rovfisk slafsar in dom i truten.....


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    En annan variant är att ha till exempel några Tilapia typ Oreochromis mossambicus. 1 hanne och 3 honor och du har konstant foder produktion.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ursprungligen postat av exight
                      Skön idé med masken, vill dock att det skall var något simmande.. gillar att se jakten
                      Masken är en mycket god idé. Det blir i alla fall en liten fajt. Metmask kan under säsong inköpas för ett högst resonabelt pris på en sportfiskeaffär. Och kan ju också odlas vidare.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...