min platy har fått yngel, vad gör man med dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    min platy har fått yngel, vad gör man med dom?

    Hej, upptäckte 3st yngel i karet imorse, men tror att det kommer fler under dagen, här kommer lite frågor:

    1) hur många timmar brukar platyhonan föda?

    2) Bör man flytta över ynglen nånstans? just nu finns det siamesisk algätare, platy, kardinalfisk, räkor.

    3) vad matar man ynglen med? fungerar finfördelat flingfoder?

    4) Jag såg inte speciellt att honan var dräktig så det kanske inte kommer så mkt yngel nu, såg ingen svart prick eller jätteuppsvälld mage dagarna innan.

    5) Bör man mata akvariet lite mera så de inte blir hungriga på ynglen?

    Många frågor, men tack på förhand!
  • drlavey
    • October 2011
    • 217

    #2
    Jag vet inte hur man "ska" göra, finns säkert många åsikter om det =)

    Men jag gör inget annorlunda än annars! Ser till att ha täta väster så de kan gömma sig bara!
    100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
    640 L SA, Bland annat Diskus
    450 L Viktoria ciklider

    Kommentar

    • robbanbobban
      • February 2011
      • 407

      #3
      Precis som drlavey säger ha mycket växter/flytväxter/mossa där de kan gömma sig, du behöver inte mata något extra de hittar matrester och annat gott själva lyckat till!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

      Kommentar

      • tazmaniak
        • October 2011
        • 109

        #4
        jag hittade bara ett yngel som överlevt dagen...jag flyttade över den till ett litet yngelkar, hoppas den överlever...

        Kommentar

        • drlavey
          • October 2011
          • 217

          #5
          Jag har 5-6 st från min senaste kull som lever =) Ursöta
          100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
          640 L SA, Bland annat Diskus
          450 L Viktoria ciklider

          Kommentar

          • Kiwie
            • December 2011
            • 67

            #6
            Jag har flyttat över bara en liten del av mina yngel till yngelakraium, jag behöll dem flesta i det stora tillsammans med tetror och andra platys. Du borde kolla upp din inredning om du har nog med växter och gråttor o.s.v om du har rett inredning borde ca 4 av 10 överleva tills dem blir stora. Helst ska du mata dem så kallade sjöapor eller något speciellt yngel foder. Dem äter flingfoder med det borde aldrig vara grundfoder till någon fisk.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av Kiwie
              Jag har flyttat över bara en liten del av mina yngel till yngelakraium, jag behöll dem flesta i det stora tillsammans med tetror och andra platys. Du borde kolla upp din inredning om du har nog med växter och gråttor o.s.v om du har rett inredning borde ca 4 av 10 överleva tills dem blir stora.
              vad grundar du det på??? haha. är det alltid 4-10 som överlever, oavsett hur många yngel man får? det finns ingen "rätt" inredning, men växter hjälper ynglena att gömma sig. har man levandefödare så kommer man tillsut få så mycket yngel att man inte vet vart man ska göra av dom. de förökar sig som ogräs.

              Helst ska du mata dem så kallade sjöapor eller något speciellt yngel foder. Dem äter flingfoder med det borde aldrig vara grundfoder till någon fisk.
              håller jag inte med om. möjligen om du tar ur ynglena o har dom i ett yngelkar kan du mata med nykläckt artemia, men levandefödarens yngel är rätt stora där de kommer ut så man kan mata med väl nermalt flingfoder.

              vadå att inte flingfoder borde vara grundfoder till nån fisk? vart har du hört det. flingfoder funkar utmärkt som grundfoder, om man inte köper storpack på tradera typ.

              Kommentar

              • drlavey
                • October 2011
                • 217

                #8
                Jag matar inte mina yngel med något speciellt jag! De får äta vad de får i sig, o de lever o växer som bara den. Mest flingfoder måste jag även tillägga =)
                100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                640 L SA, Bland annat Diskus
                450 L Viktoria ciklider

                Kommentar

                • tazmaniak
                  • October 2011
                  • 109

                  #9
                  Hej, jag har fått yngel igen, det verkar bli yngel en gång i månaden ca, jättekul!!! Den här gången var det många fler, jag lyckades rädda en 6-7st yngel i yngelkassen, men resten har nog blivit uppätna/blir uppätna.

                  Men min fråga är om en hona föder varje månad, vad gör de övriga 2 honorna då? Föder de inte alls? Det verkar annars otroligt att alla tre honor föder samtidigt på samma dag en gång i månaden....

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    teoretiskt sätt kan de alla föda samtidigt. levandefödande kan "förrådsbefrukta" sig. dvs att ett "ligg" kan räcka till 3-4 kullar.

                    varför skulle inte de andra honorna kunna vara dräktiga samtidigt? ja menar hannar är ju på dom mer eller mindre konstant så.

                    som jag sagt innan. levandefödare förökar sig som ogräs. :P

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      teoretiskt sätt kan de alla föda samtidigt. levandefödande kan "förrådsbefrukta" sig. dvs att ett "ligg" kan räcka till 3-4 kullar.

                      varför skulle inte de andra honorna kunna vara dräktiga samtidigt? ja menar hannar är ju på dom mer eller mindre konstant så.

                      som jag sagt innan. levandefödare förökar sig som ogräs. :P


                      I beg to differ.

                      jag har sjäv haft LF som har kläckt ur sig yngel 7-8 månader efter hanen har försvunnit, dvs 7-8 kullar på
                      ett litet pök.

                      finns rapporter om 15 kullar på ett ligg.......
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av tazmaniak
                        Men min fråga är om en hona föder varje månad, vad gör de övriga 2 honorna då? Föder de inte alls? Det verkar annars otroligt att alla tre honor föder samtidigt på samma dag en gång i månaden....

                        ganska vanligt faktiskt.

                        dratta ner dom alla samtidigt i karet, så börjar dom ofta att pöka runt samtidigt

                        = samma förlossningsdag, eller iaf inom några dagar, och eftersom det skiljer sig +/- några dagar på dräktigheten
                        så blir det i princip samma dag.

                        iaf i ett hyfsat nystartat kar

                        i ett kar som har gått 1 år är det nog mer utspritt.



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ofan så många kensa? aja jag håller ju inte på med LF alls så jag har bara hört lite grann.

                          Kommentar

                          • tazmaniak
                            • October 2011
                            • 109

                            #14
                            jaha...kom hem efter jobbet och tänkte fiska upp resterande 20 yngel i kassen som jag inte hann imorse men nu fanns de inte kvar längre.....förmodligen uppkäkade...snyft snyft

                            Kommentar

                            • Kiwie
                              • December 2011
                              • 67

                              #15
                              håller jag inte med om. möjligen om du tar ur ynglena o har dom i ett yngelkar kan du mata med nykläckt artemia, men levandefödarens yngel är rätt stora där de kommer ut så man kan mata med väl nermalt flingfoder.

                              vadå att inte flingfoder borde vara grundfoder till nån fisk? vart har du hört det. flingfoder funkar utmärkt som grundfoder, om man inte köper storpack på tradera typ.


                              Det jag menar är att flingfoder inte ger någon fisk den näring elr variation som en fisk behöver
                              inget levande över hela jorden mår bra av att bara äta en sak. Man ska variera maten och det är även för att flingfodret är om man tänker efter inte en sådan bra med te.x speciellt flingfoder som innehåller extra näring, här en olika länkar till
                              1, Atremia (färdig att ges behöver inte födas upp) LÄNK
                              2, Mygglarver (Färdig att ges) LÄNK
                              3, Daphnier (färdig att ges) LÄNK
                              4, Här är en mix med lite av allt. LÄNK
                              5, Mix av frystorkat foder. (24 bitar) LÄNK (265 bitar) LÄNK (2150 bitar) LÄNK

                              Kommentar

                              Arbetssätt...