Guppysarna får aldrig yngel. Plus en Mollyfråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    Guppysarna får aldrig yngel. Plus en Mollyfråga.

    Hej hej!

    Jag undrar lite om våra guppysar. Det verkar aldrig som om det blir något av deras yngel i magen. Har haft flera guppysar som varit jättetjocka och sedan dör de! Alla andra fiskar mår jättebra men just guppysarna dör när de är som tjockast. Har jag fel temperatur så ynglen inte utvecklas som det ska?

    Undrar också om våra Black Mollys.....Deras yngel blir ju ständigt uppätna tror vi eftersom honorna är jättetjocka och helt plötsligt är det smala och inga yngel.
    Nu tänkte vi för VÅRA barns skull att de skulle få se att mollysarna får yngel någon gång att vi skulle flytta över våra 2 tok-tjocka Mollysar i vårt 60 liters akvarium som inte har några fiskar alls just nu.
    Finns det risk att 2 Mollysar hinner äta upp alla yngel innan vi hinner rädda dem?
    ....och hur är det med hanen....har han någon roll i själva yngelfödseln? Just nu jagar han den högdräktiga Mollyn och har ständigt "nosen" i hennes rumpa. Tänkte om det kanske är något som behövs för att sätta i gång det hela?

    /Annicka
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Guppysarna: Det blir så där ibland, har haft problem med det själv i omgångar, vet tyvärr inte vad du skall göra åt det, hoppas på att det "går över" är mitt bästa tips just nu.

    Black mylly: Flytta över EN hona och se när hon får yngel, annars kanske de smörjer kråset med varandras yngel. Att hanen nosar i honans rumpa kan tyda på att födseln är nära förestående, flytta du henne och hoppas att hon snart får yngel.

    Du skriver inget om inredningen i akvarierna, men om du inte redan har det så skaffa "tokmycket" gömställen för ynglen att gömma sig i, massor av växter i olika nivåer i akvariet, rötter och grottor av stenar osv. så kommer det bli yngel som överlever även tillsammans med de stora fiskarna. Javamossa är ett jättebra exempel på växt som gynnar ynglens överlevnad just i början, under deras första 2-4 veckor...

    Lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Inred akvariumet med MYCKET växter och helst tätt, då har de störra chans att gömma sig i grönskan.

      Kommentar

      • Annicka 74
        • September 2011
        • 110

        #4
        Det 375 litersakvarium vi har där mollysar och guppysarna bor har vi lite glest med växter. Vi har dock en del rötter och stengrottor. Vi håller på att köpa på oss lite växter nu för att öka på men det är lite dyrt att köpa på sig mycket på en gång. Vi har ett akvarium med en del växter i men det är fullt med snäckor och vi vill inte få över dem till det stora akvariumet!

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Risken är att du får alger utan mycket snabbväxande. Men om du har bra med ljus. Så är det ganska billigt sätt att köpa PMDD så att växterna verkligen växer på bra, och så köper du snabbväxande som tex gälört, vattenpest, vallisneria, vattenspikblad, polysperma osv. Och så när dom växt som fasen så klipper du av dom på mitten och planterar ner toppen igen (detta gäller gälört, vattenpest, kanske polysperman, den vet jag inte riktigt). Då kommer du ganska billigt undan, men får mycket växter på köpet. Som dessutom förhindrar lite algblomningar om du har tur.

          Kommentar

          Arbetssätt...