När kan jag släppa tillbaka Plat ynglet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    När kan jag släppa tillbaka Plat ynglet?

    Hej hej!

    För några veckor sedan upptäckte vi ett platyyngel i dotterns 30 liters akvarium. Det var då ca: 13mm och hade klarat sig från att bli uppäten av både guppysar, sina föräldrar och kampfiskar.
    De övriga fiskarna i dotterns akvarium skulle i samma veva flytta över i ett större akvarium och hennes akvarium skulle bli ett yngelakvarium för 76 st malyngel så då fick Platyynglet "Elvis" bo med malarna.

    Elvis börjar bli ganska stor nu kanske 18 mm och vi funderar på om han kan flytta över till det stora akvariumet.
    Han är nog lika stor som våra tetror och de klarar sig i det stora akvariumet....men frågan är ju om han kan klara sig som har varit själv i yngleakvariumet och inte haft något hot från andra fiskar....

    De fiskar vi har i det stora akvariumet är 2 slöjstjärtar, 2 kampfiskar, 4 fjärilsciklider, 2 småscalarer, guppys, blackmolly, platy, neontetror, kardinaltetror och orangefärgade tetror som heter eldkolstetror? eller något liknande.

    Vad tror ni?

    /Annicka
  • malawifantast
    • October 2011
    • 93

    #2
    Ska väl gå om själva ynglet är större än de övriga fiskarnas munnar.
    Nu vet jag inte spec. mycket om de övriga fiskarna som går i karet. (vet inte hur pass aggressviva de är)
    Men se upp för slöjstjärtarna. De ha väl rätt stora munnar

    Kommentar

    • Simon Wikström
      • January 2011
      • 223

      #3
      Hej!

      Beror på hur stora slöjstjärtarna är. Om dom är halvvuxna (7-10 cm) tycker jag att du ska vänta tills det har växt lite till.

      Ursprungligen postat av Annicka 74

      och orangefärgade tetror som heter eldkolstetror? eller något liknande.

      /Annicka
      Kan det vara glödbandstetra du menar?

      Mvh Simon Wikström
      720 l med 2 st Hypostomus soniae.
      105 l med VF Poecilia reticulata.

      Kommentar

      • Annicka 74
        • September 2011
        • 110

        #4
        Ursprungligen postat av Simon Wikström

        Kan det vara glödbandstetra du menar?
        Hej hej! Nej jag har kollat detta nu och det är Kolglödstetra vi har i akvariumet. Tack för försöket.

        Kommentar

        • Annicka 74
          • September 2011
          • 110

          #5
          Nu har vi testat att släppa ner lille Elvis i stora karet och det fungerar perfekt. De första han sökte upp var sina föräldrar men sedan har han inte varit med dem. Han simmar omkring och upptäcker karet. Han är lite större än vissa fiskar så vi behöver nog inte vara orolig över honom. Tack för råden!

          Kommentar

          Arbetssätt...