Nyckelhålsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Nyckelhålsciklid

    Jag har haft nykelhålscikliderna sedan tidigt i våras och idag har jag sett yngel. Jättemånga yngel!!
    Superhäftigt då jag hade gett upp hoppet om att det skulle bli några och särskilt nu när de för några månader sedan flyttade till ett mindre akvarie. Det är hur många som helst men jag hoppas att några kan överleva.

    Eftersom jag inte är guldmedlem kan jag nog inte lägga in bilder i tråden, i alla fall vet jag inte hur man gör i så fall så håll till godo med länkarna. Jag var ju bara tvungen att fota de små liven.


    Tyvärr han en mal komma in i bild oxå men det är den bilden som blev bäst där man ser några enstaka simma lite ovanför den stora gruppen. Mor och far vaktar dem.
    http://www.cenix.se/annat/akvarie/IMG_2741.JPG

    Det var inte helt lätt att fota dem för de simmade omkring hela tiden. Det här paret har alltid hållt sig i den vänstra delen av karet och det andra i den andra delen. Får se hur det blir nu om några yngel klarar sig.

    Var bara tvungen att dela med mig av tillökning då jag verkligen inte trodde det skulle bli något. Nyckelhålsciklider är väl heller inte jättevanliga (vad jag vet i alla fall) så därför är det lite extra roligt.
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Kul, grattis! Nyckelhål är väldigt duktiga föräldrar och brukar fatta direkt hur man sköter ynglen, inte äta upp dem som scalarer gärna gör. Kläcker du artemia? Det kan vara en bra ide för att se till att de får i sig lite käk. Finns flera trådar om det, bara att söka.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • pereli

      • March 2005
      • 269

      #3
      Läckert , får se om mina nycklar får till det någon gång. Hittills har dom inte visat några tendenser att leka.
      Kan ju vara så att de är av samma kön
      Min fotoblogg

      http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #4
        Grattis, vad roligt! Mitt par har lekt två gånger nu, men käkat upp äggen inom nåt dygn båda gångerna. Hoppas de ska fatta att de måste kläckas nån gång...

        Kommentar

        • vitter
          • August 2010
          • 219

          #5
          Fast ska man vara petig är inte nycklar levandefödare, utan amerikanska ciklider.

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #6
            Ja just det ja. Tänkte inte på det igår, blev så lycklig över att se yngel från dem och de var i alla fall levande

            Någon moderator får väl flytta tråden.

            Tack för alla grattis!

            Kommentar

            Arbetssätt...