Hjälp med mina guppyyngel!!! Nu!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camilla71
    • September 2011
    • 9

    Hjälp med mina guppyyngel!!! Nu!!

    Hej akvarister!
    Fick idag en kull med ca 30 guppyyngel, min första, i en yngelkasse som flyter i det stora akvariet.
    HUR ska jag sköta dem??
    Behöver jag rengöra ofta?
    Ska de ha nån "inredning" i yngelkassen?
    Vad ska jag ge för foder och hur ofta?

    Kan inte behålla alla, men risken är väl ändå stor att många dör ifrån!?
    Yngelkassen är i hårdplast, med springor så vattnet får en viss cirkulation, däremot är botten tät så skit o matrester samlas där.
    Är det sant att alla yngel kommer att se ut som modern/fadern, kan man inte få varianter?
    Tacksam för svar omgående!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag tycker du ska släppa ut dom i stora karet. guppy ( o andra levandefödare) förökar sig som ogräs. så släpp ut dom i stora karet o ha rätt mycket växter som de kan gömma sig i. låt naturen ha sin gång. för snart kommer hela karet vara proppfullt med fisk.

    Kommentar

    • Millis71
      • August 2011
      • 225

      #3
      Håller med! Fick 103st yngel i min första kull o har fortfarande inte blivit av med alla. Kommer dessutom nya yngel hela tiden. Guppy-yngel är tåliga så risken att några dör i yngelkassen är nog liten. Dom äter det mesta. Finsmula ner lite torrfoder 2gånger per dag. Du ser när du måste göra rent. Ta en liten skål med samma akvarievatten o tippa över dom i o skölj ur kassen bara. Du gör som du vill!

      Kommentar

      • malawifantast
        • October 2011
        • 93

        #4
        Men det bästa fodret är ändå artemia

        Kommentar

        • Millis71
          • August 2011
          • 225

          #5
          Ursprungligen postat av malawifantast
          Men det bästa fodret är ändå artemia
          Absolut, och lite mer omständigt...

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            särkillt för guppy-yngel. det kommer man få så många av ändå så det är onödigt att hålla på att pilla med artemia för att föda upp.

            Kommentar

            • malawifantast
              • October 2011
              • 93

              #7
              Jo, mer omständigare är det ju :/

              Kommentar

              • Camilla71
                • September 2011
                • 9

                #8
                Njae...det är egentligen andra kullen, men första jag sparat. Har bara haft guppy nån månad så jag har inte varit med om så många kullar. Men den första honan var rejält tjock på morgonen, när jag kom hem vid lunch hade hon ynglat, men bara två yngel syntes i karet och jag kunde bara i aktta hur de blev uppätna med en gång, av andra guppy o nån rosentetra... Vore kul att spara åtminstone nån nu... Honan är så fin, så man kan ju hoppas...

                Kommentar

                Arbetssätt...