Missfall???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    Missfall???

    Var med om det märkligaste alldeles nyss. Flyttade över min gravida segelfensmolly till en mindre burk nu när hon skulle yngla. Då släpper hon alla yngel helt söndertrasade men man ser ögonen på dem. Har läst att dom blir stressade av att man flyttar dem o kan få missfall, men så här???
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    De kan se litet konstiga ut i början. Efter någon dag vecklar de ut sig.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • Millis71
      • August 2011
      • 225

      #3
      Nä, knappast.... Den första fick hon i stora karet o det är ett stort, riktigt yngel. Det som kom ut sen var bara slamsor. Otroligt konstigt tycker jag....

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Kan ha blivit stressad eftersom hon redan höll på att yngla.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Millis71
          • August 2011
          • 225

          #5
          Antagligen men hur kan dom bli söndertrasade när dom kommer ut helt plötsligt. Ingen som kan förklara detta? Otroligt konstigt måste jag säga... Som små slamsor med två små svarta prickar i kom det ut.

          Kommentar

          • Englapengla
            • January 2012
            • 35

            #6
            det hände min syster också... mamman dog en kvart senare och nu är det inte "fiskar" änn

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Det som hände var att honan pressade ut ynglen som därmed trasades sönder. Visar det dumma med yngelkassar. Bättre att ha ett välplanterat akvarium och låta naturen sköta sig själv.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Englapengla
                • January 2012
                • 35

                #8
                hon hadde bara två honor i ett 52L akvairum där man knapt ser något... det är växter överallt men de är lätta att flytta när man ska rensa och fånga små yngel.. hon älskar sitt akvarie och det har gått hur bra som hälst... den andra honan fick 15 yngel för en timme sedan.. alla är stora och rör sig som alla andra jag haft.. yngelkar har jag till mina egna honor och de älskar att vara i de.. alla ungar klarar sig och när honan är klar håller hon sig i en av de övre hörnorna så nära pumpen så möjligt... alltid gort och det är bara lättare för mig..

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Om det är växter överallt så var det ju ingen vits att stressa honan med en flytt!
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Englapengla
                    • January 2012
                    • 35

                    #10
                    nejnej... jag flyttar mina honor i tid och om de gillar de så blir de inte stressade..men alla är olika... säger bara hur jag har det..)

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Om de får gå länge i yngelboxen så blir de lätt stressade av det också. Hur ser du förresten att de 'älskar' att vara där?
                      Själv skulle jag nog ha svårt att se om mina fiskar 'älskar' någonting.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...