Hur vet jag när det börjar bli dax?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    Hur vet jag när det börjar bli dax?

    Jag har några guppyhonor och mollyhonor å göbbar till dom. Jag vill så gärna ha yngel på dom. Jag har dock 2 st botia som förmodligen åt en kull med molly yngel för bara en vecka sedan. Jag har nu köpt 2 st såna yngelkar som man har i akvariet som jag tänkte att de havande kunde vara i när det börjar bli dax för dom att föda.
    Nu är jag inte så haj på detta utan jag har tagit hjälp av internet för det mesta. När jag har googlat på hur guppys ser ut när de väntar yngel så ser de ut som alla mina honor nu ser ut. Men hur vet jag när det börjar bli dax för dom att föda?
    Jag vill ju inte ha dom i karen i flera veckor heller.
    Så hur gör jag?
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Vad jag märkte när jag hade ungfödare var att honorna blev riktigt tjocka och till slut så börja de röra sig väldigt sakta eller inte alls, de ville gömma sig hela tiden, då var det riktigt nära. Sen om du kollar riktigt noga på honorna så kan du även se små svarta ögon i magen på dem.

    Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att man också kunde se på ''anal öppningen'' ( vad det nu heter igen ) när det var riktigt nära, den börja liksom sticka ut., om jag nu inte blandar ihop det.

    Men annars kan du alltid hålla koll på när de föder denna gång och när du väl vet det så är det ett X antal veckor innan nästa kull, då vet du ungefär ett par dagar innan det är dags.



    lycka till
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #3
      Hej jag lånar tråden litegrann.
      Jag har en inte helt fullvuxen guppyhona och hon har gått med en hane och en hona till ett tag nu och jag tkr att hon har blivit bara lite tjockare och nu så ligger hon ovan på pumpen (5mm-1cm mellanrum från ytan til toppen av pumpen där hon ligger. Jag antog först att hon skulle föda men sen ser jagatt det sticker ut typ 1-2mm rosa nånting ur "analöppningen" jag vet hur det ser ut när en honas "analöppning" svullnar upp som du nämnde tidigar men så ser det inte ut nu utan mer liksom som om en bit avtyp magsäcken är utanför, eller nåt...? HJÄLP!

      Kommentar

      • Lottie350
        • July 2007
        • 151

        #4
        Kan du inte få till en bild så man kan se?

        Kommentar

        Arbetssätt...