Kort fråga om guppyhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    Kort fråga om guppyhona

    Undrar bara om en guppyhona simmar annorlunda när hon är gravid? Min liksom simmar med hela kroppen isf bara med fenorna... Någon som vet?

    /Nybörjaren
    /Cicci
  • Marten_med_e
    • May 2011
    • 20

    #2
    Nu var det ganska lite information att svara på, men vi har haft problem med guppysarna i det ena akvariet, det börjar med att dom "kniper" ihop med stjärtfenan, den ser inte hopklibbad ut, sen har dom även fällt ihop bröstfenorna och börjar simma med hela kroppen, ser ut som om dom blir stela i kroppen, svårt att beskriva med ord, gissar att jag går "lika" när ryggen spökar för mig, lite vaggande gång, stel i höften liksom.


    Ingen av dom har klarat sig särskilt länge, två av honorna har sett röda ut i magen, om du tänker dig att du tittar in genom den svarta ”graviditets” fläcken så ser dom nästan blodiga ut, dom friska är svarta när man tittar in.


    Har provat att salt behandla fisk och kar, dom har då sett lite piggare ut ett tag men sedan ”skrumpnat” ihop igen, har även provat eSha2000 och Tetra GeneralTonic utan att det gett resultat annat än ett väldigt grönt vatten.


    Gjort små täta vatten byten och tillfört bl.a. Aquasafe, EasyLife FF och Nitrivec, tagit filter från ett fungerande akvarium, rensat ut stenar, tvättat växter, bytt växter då hämtat från ett av dom fungerande akvarierna, men det verkar inte heller ha hjälpt.
    Nu finns det en gravid guppy kvar, får se hur länge hon klarar sig. Vill ju inte flytta henne till något av dom andra karen fall hon har med sig nått.

    Oj det var ett riktigt negativt och deprimerande svar, hoppas det ordnar sig.

    //Mårten

    I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
    Adam Savage

    Kommentar

    Arbetssätt...