Foder till (2 dar gamla) yngel av Limia tridens?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Foder till (2 dar gamla) yngel av Limia tridens?

    Vad matar man nyfödda yngel av limia tridens med? Gulesäcken är nästan helt borta, å på vissa har den försvunnit helt, men de verkar kinkiga med maten. (Är lite svårt att se), men de verkar än så länge rata smulat grönflingor, hårdkokt äggula och "bosmider". De måste ju komma igång med maten snarast tänker jag! (de bor för tillfället i en yngelnätkasse,, så det finns inte så mkt annan "naturlig" mat för dem där som de kan beta på.

    Nån som kan hjälpa mig? I butiken simmade det massa yngel å jag tror de är uppföda på mest på foderrester (små pellets) från de andra fiskarna... Är det kanske bara så att mina är för unga än så länge, eller att de kanske eg. inte bara spottar ut maten utan faktiskt äter lite som jag inte ser? Finsmulad vuxen artemia (alla fiskar älskar ju artemia typ) kanske funkar? Hur är det med liquid fry, tar ynglen det? (det funkar ju till nyfödda svärdbärare tex)
    Fish for Life!!!
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Valigt söndersmulat flingfoder hade jag gett dem. De lär sig äta det för eller senare. Annars så brukar de andra på zoopet köra med artemia eller något annat smått fryst .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #3
      Till mina guppyyngel gav jag mald flingmat. Jag tror att jag matade typ två gånger innan de fata att det var mat. Men det kan ju oxå va så närman ger den flingmats pulver att de äter dammet genom att simma med munnen lite öppen.
      Lycka till och beräta gärna hur det går!

      Kram S.E

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av macke_fisk
        Valigt söndersmulat flingfoder hade jag gett dem. De lär sig äta det för eller senare. Annars så brukar de andra på zoopet köra med artemia eller något annat smått fryst .
        Ja de kanske bara behöver vänja sig vid flingorna... Kör de med söndermald vuxen artemia eller med fryst nykläckt artemia (fryst nykläckt artemia är inte så vanligt).
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av kryddan803
          Till mina guppyyngel gav jag mald flingmat. Jag tror att jag matade typ två gånger innan de fata att det var mat. Men det kan ju oxå va så närman ger den flingmats pulver att de äter dammet genom att simma med munnen lite öppen.
          Lycka till och beräta gärna hur det går!

          Kram S.E
          Ja guppy verkar inte vara lika kinkiga så sett... men de är ju oxå mer välutvecklade när de föds än vad limior är. Ja jag får väl som sagt fortsätta med detta å hoppas att de börjar äta tillslut å inte bara spotta ut maten. Hoppas de gör de snart dock annars svälter de ju. =( Tack! ja det skall jag göra.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Tror inte att detär någon super stor risk för dem att svälta. När de väl är riktigt hungriga så kommer de ta att vänja sig att äta det som bjuds .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              Tror inte att detär någon super stor risk för dem att svälta. När de väl är riktigt hungriga så kommer de ta att vänja sig att äta det som bjuds .
              Hehe ja då får vi la hoppas på det då... Sen tycker jag det kan va lite svårt att avgöra om gulesäcken är helt borta eller inte (de verkar ha gula magar i detta tidiga stadie, vilket ju skulle kunna förväxlas med gulesäck) kanske ha lite med det att göra oxå, alltså att så länge de fortfarande får näring från den så är de inte matvilliga typ?
              Senast redigerad av Rooster; 26 September 2011, 19:58.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Oh yes, men de ska bara vänja sig^^. KAn du inte släppa till de andra eller du har fiskar som gärna ta sig en mumsbit?
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  nä jag kan tyvärr inte släppa tillbaka dem ut i föräldrakaret.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Jävlar vad kinkiga de är då!!! hade ingen aning om att poecilider kunde va så petiga med maten... det är förvisso svårt att se, men de verkar fortfarande rata allt typ! Idag prövade jag även med havregryn och skalade artemiaägg, men det dög tydligen inte heller...
                    Samtidigt så lever de ju fortfarande och har lite bajssträngar hängandes efter sig... Har förövrigt en liten kull till i kassen nu. Skall försöka få tag på fyst nyckläckt artemia...
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Ge dem en rejält stor tuss javamossa så kommer de hitta små urdjur och annat gott i den. Jag föder upp mina så och det funkar kanon.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Ge dem en rejält stor tuss javamossa så kommer de hitta små urdjur och annat gott i den. Jag föder upp mina så och det funkar kanon.
                        Ja faktum är faktiskt att jag ha lagt ned lite javamossa å hornsärv i kasse till dem och eftersom att det verkar som att de inte äter den maten jag erbjuder dem så kan jag gott tänka mig att de hittar små djur bland det gröna. Jasså det var intressant, coolt att man kan föda upp fiskarna genom att de har tillgång till javamossa lixsom...

                        Ok men då kanske det kan va lämpligt att byta ut tussarna med javamossa emellanåt (antar att de rensar rätt rent på den lilla tussen jag ha haft i kassen nån vecka nu)? Finns det nått annat man kan "lägga ned" i kassen som de kan beta på? Hur gamla brukar de va när de accepterar annat foder typ flingfoder, söndermalt frysfoder å sånt? Tack för tipset Mumin!
                        Fish for Life!!!

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Jag kör alltid javamossa till mina corysyngel och då räcker en stor näve minst två veckor till 50-70 yngel. Jag tar en stor tuss från början för att slippa byta. Även om jag tror att risken att de ska beta rent är rätt minimal.
                          Du ser ju när de börjar söka mat mer aktivt och kan då pröva med olika foder. Bosmider är väl bland det minsta i frysfoderväg så pröva det.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Om ynglen har "bajssträngar" så lär de få i sig mat på det ena eller andra sättet. Allt smått bör gå bra, artemianauplier är nog det allra bästa du kan använda i början, men även väldigt finsmulat torrfoder går säkert bra. Tricket i början är att mata minimalt men ofta, de äter ju så förtvivlat lite i taget...
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...