Hjälp! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Hjälp! :(

    Har haft yngel nu i snart en månad! Svärdbäraryngel. De var i ett eget 60 liters akvarium och ett yngel växte väldigt snabbt och var störst! Nu har det även tillkommit guppyyngel, så jag tänkte att "ja men då flyttar jag över det där stora ynglet" till huvudkaret. I början kunde jag se den av och till, men nu ser jag den inte mer och är jätterädd att den har blivit uppäten!
    Den var ungefär 1 cm, nästan lika stor som en neontetra, men kan den ha blivit uppäten??
    I huvudkaret finns: ett stim neontetror, två svärdbärare och två guppys, och en ancistrus. Vet att levandefödare äter sina ungar, men trodde inte att de skulle få plats med nästan en hel tetra i munnen ! :/
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Det verkar inte speciellt sannolikt att ngn i det karet skulle ha glufsat i sig det ynglet. Kolla runt i kar och filter så att det inte finns där. Döda fiskar försvinner relativt snabbt i ett kar så det kan också vara uppätet.

    Kommentar

    • CarroAnn
      • August 2011
      • 110

      #3
      Har rört runt bland växter och allt, den finns ingenstans. Tror mamman har ätit den. Nu blir jag ledsen

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Du har ju fler yngel på G, så du kommer nog få upp en stort bestånd snart. När du har en ancistrus så kan det gå väldigt fort för den att rensa en död fisk.

        Kommentar

        • CarroAnn
          • August 2011
          • 110

          #5
          Jo, sant, men tycker så grymt synd om ynglet! "Här kommer jag och stoppar ner dig bland alla rovfiskar helt själv så du blir uppäten - tjohopp!" ...................................... Har fiskar känslor? (Random, och vet att jag börjar byta ämne här, men handlar ännu om mitt lilla yngel!)

          Kommentar

          • MsDimitri
            • July 2011
            • 140

            #6
            geekinfo: Ja, fiskar känner känslor som smärta, och visst känner de ju känslor som rädsla; alltså känslor som är livsviktiga för att överleva ute i det vilda. När det gäller känslor som svek, hat och kärlek kan vi människor aldrig veta. Du kan ju fråga fiskarna, men om du får nått svar är mer tveksamt ..

            Annars kan det också vara så att det gömmer sig någonstanns, men jag tror faktist inte att den har blivit dödad och uppäten av nån guppy/svärdbärare. Har inte de för små munnar för att få plats med ett så stort yngel?

            Kommentar

            Arbetssätt...