Hur gamla endler-yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Hur gamla endler-yngel?

    Har fått endleryngel i två omgångar, men jag misstänker att de funnits ett tag innan jag såg dem (har väldigt mycket växt-burr som be gömt sig i). Nu undrar jag:

    Hur stora är de när de föds?
    Hur gamla är de jag har? De är ca 1 cm, en av dem ngt större. Inga färger syns ännu förutom en svagt röd "fläck" vid gälarna typ?
    När kommer de att färga ut? hannarna då förstås

    Tacksam för svar

    /Sarah
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle tippa på att de är runt veckan gamla, lite beroende på foder, temp, vattenbyte osv. De har troligen växt ett par mm, så de är ganska små vid födseln. Det är den svarta färgen som kommer först, och det brukar vara när de är runt 2 cm.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • SarahE
      • August 2011
      • 199

      #3
      Det är 26 grader i karet och de har fått flingfoder, och frysmat 1 gång. Har just flyttat över dem till ett annat kar tillsammans med "föräldrarna" Byter 10-20% 1 ggr/vecka. Men jag tror kanske de är snarare nästan två veckor. Vill minnas att de fanns förra helgen Men isf kan de ju inte ha vuxit så mkt? Kan bero på att de har fått hålla sig undan mina hungriga rosentetror. De har liksom fått nöja sig med det som blivit över. Var väl bra att jag flyttade dem till eget kar då...tack för svar!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Du har nog gjort helt rätt när du flyttat ynglen ifrån tetrorna, för om tetrorna kommer åt så blir ynglen mat fortare än kvickt. Och jag tror som du, de är två veckor eller mer, speciellt om de fått "det som blivit över".
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • SarahE
          • August 2011
          • 199

          #5
          Stackars små liv aja, de är pigga och glada iaf. En annan undran: ska man mata yngel oftare än vuxna fiskar? Jag matar 1-2 ggr/dag. Ngn speciell mat? Mina får tetra pro colour som standarndfoder. Söndersmulat.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det låter som en bra giv, fortsätt med den. Skulle du mata ytterligare någon gång är det inte negativt, men se till att maten blir uppäten bara.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • SarahE
              • August 2011
              • 199

              #7
              Man tackar för all hjälp! En sån här sajt är helt ovärderlig för en gröngöling som jag

              Kommentar

              Arbetssätt...