Alla yngel ute?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miriamlindqvist
    • July 2011
    • 22

    Alla yngel ute?

    Jag har en guppyhona som var väldigt fet igår. Nu är hon halvsmal. Hon har fortfarande kvar svarta pricken, så är det fortfarande kvar yngel? Far allt svart bort när födseln är klar?
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    #2
    Jag läste någonstans att dom kan hålla på upp till ett dygn men mina brukar vara klara på en timme. Hon är nog klar skulle jag tro.

    Kommentar

    • Miriamlindqvist
      • July 2011
      • 22

      #3
      Men har hört att dräktighetsfläcken ska vara rosa!? Den är helt klart svart och hon är inte helt smal

      Kommentar

      • Millis71
        • August 2011
        • 225

        #4
        Tog en ordentlig titt på mina två som ynglade i söndags. Dom är också svarta.....

        Kommentar

        • Bunnykit
          • September 2011
          • 1

          #5
          Det svarta ni ser är inte själva ynglen, men en del av deras livmoder. Unga fiskar som inte ens sett en hanne har också svarta fläcken, och vissa honor har den även direkt efter att hon har fött ungar. Om en guppy som inte tidigare haft en tydlig fläck äter välldigt mycket kommer man se den tydligare då den "knuffas bakåt" av allt i magen. Jag dissekerade en död guppy hona förut och såg att mycket riktigt, det svarta är en del av fisken, som en hinna i buken, inte ynglens ögon som vissa knäppgökar fått för sig. Dock kan man, om man har tur, se ynglens ögon genom den genomskinliga delen av en guppy alldeles innan födseln, men då får man titta noga, och inte ha en mörk hona.

          En av mina honor tog nästan 12 timmar på sig att föda, men hon har svårt för att få ut ungar, och hon är inte en av de honor jag behåller ungar ifrån i min avel. I vanliga fall går det på några timmar, max 6 timmar, om allt går bra. En hona födde alla sina 17 yngel på en och en halv timme förut, plopp plopp plopp sa det bara, så var hon klar.

          Om din hona inte beteer sig som att hon krystar och är orolig så föder hon inte, är mitt bästa tipps.
          Senast redigerad av Bunnykit; 09 September 2011, 20:24.

          Kommentar

          Arbetssätt...