Födslar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_
    • February 2011
    • 10

    Födslar

    Tjosan..
    Min platy var gravid, och jag såg lite tecken på graviditet men kunde inte läsa ut hur långt gången den var, och ibland blev man extra nojig och fram med yngelburen... så 3-4 grr åkte den in och ur under 2 veckor och sedan kom 6 yngel.. inte illa alls..

    Men nu.. 12 dagar senare ser den rejält gravid ut igen, lika gravid som den var när den skulle föda, fyrkantig under magen, mörk/prickar i buken, och rejält uppblåst..

    Kan det verkligen redan vara dags för födsel??? Kan inte tänka mig det, men finns det en chans att man påverkade graviditeten när man flyttade in den i buren så graviditeten delvis sköts upp eller något?? ..

    Svårfotad..
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Andreas_
    Tjosan..
    Min platy var gravid, och jag såg lite tecken på graviditet men kunde inte läsa ut hur långt gången den var, och ibland blev man extra nojig och fram med yngelburen... så 3-4 grr åkte den in och ur under 2 veckor och sedan kom 6 yngel.. inte illa alls..

    Men nu.. 12 dagar senare ser den rejält gravid ut igen, lika gravid som den var när den skulle föda, fyrkantig under magen, mörk/prickar i buken, och rejält uppblåst..

    Kan det verkligen redan vara dags för födsel??? Kan inte tänka mig det, men finns det en chans att man påverkade graviditeten när man flyttade in den i buren så graviditeten delvis sköts upp eller något?? ..

    Svårfotad..
    http://www.yeltzin.net/platyn.jpg
    Ja de första ynglen kan ha stressats ut, nu kanske resten kommer snart, jag brukar verkligen argumentera för att INTE använda yngelburar/födkassar eller andra dylika saker, de stressar bara fiskarna i onödan. För det mesta går det utmärkt ändå, förutsatt att det inte finns glupska rovfiskar i akvariet (=alla fiskar med mun större än ynglen!!! I vissa fall alltså även föräldrarna, det avhjälps i så fall bäst med täta växtsnår så ynglen kan gömma sig den första tiden.)
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Andreas_
      • February 2011
      • 10

      #3
      hehe, påminner mig om när 3 yngel smet ut ur yngelburen när jag råkade trycka ner en del av den under vattenytan.. en av cikliderna lät de inte leva mer än 3 sekunder, tjoff tjoff tjoff!! .. men sen dagen efter när lampan tändes insåg både cikliden och jag att det var ett fjärde yngel som hade smitit ut och simmade vid ytan (och tydligen lyckats gömma sig någonstans), alla tre fick stora ögon och ett par snabba kurvtagningar av fiskarna var det över..
      Tror inte det finns något annat alternativ än yngelbur om jag vill ha yngel levande, men har fler växter nu så vem vet.. ännu inga fler födslar iaf, platyn är lika fet..

      Kommentar

      Arbetssätt...