Har fått mina första yngel! :D Hjälp tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #16
    Säker på att de inte bara gömmer sig då? Skaffa mer växter som ynglen kan gömma sig bland hellre än yngelkasse tycker jag.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Citat:
      Moving Waves : Min uppfattning är att endlers ofta anges som vildguppy i butiker så det är troligen sådana det handlar om.

      Då får det helt enkelt vara så att det är en ÅSIKT!

      Faktum är att det ibland förekommer många olika "vildguppy" typer/varianter/stammar i affärerna, speciellt i de som vet vad de gör, typ Södermalms akvarieaffär http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm bara för att nämna en.

      Därtill finns det säkert rena endlers att få tag i då och då, men detta är svårt att veta då även hybridendlers liknar "rena" endlers in till förväxling... Alla dessa "sorter", både endlers och vanliga vildguppy kan man beteckna som "vildguppy" om hanarna är små, honorna färglösa eller med endast mycket lite färg,oftast svarta punkter eller markeringar på stjärtfenan och ryggfenan, och hanarna mest går i olika pastellfärger med inslag av svarta prickar och streck. Till detta finns det över hela den tropiska världen utsläppta populationer av guppy som mera liknar de som vi betecknar som "akvarievarianter", med stora fenor och mycket färg, även i honorna, och även om de numera lever i det "vilda" så är de inte "vildguppy" för den skull.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av S0ul
        Den vild gyppyn som jag har är en hane som är väldigt liten. Dom kallade den i butiken som vild guppy, sen exakt varit och vart den kommer ihåg, de har jag ingen aning om.

        Alla mina yngel har blivit uppäta!

        Nästa gång jag får yngel så ska jag köpa ett sånt där nät så dom inte bli uppäta.

        Är de dåligt om det blir korsningar?!
        Nätkassar/yngelburar mfl. anordningar stressar bara fiskarna, och kan i sig mycket väl leda till att ynglen inte överlever. Då är det betydligt bättre med fler växter.

        Det är säkerligen kampfisken som ätit upp ynglen, några kanske också har blivit uppätna av de andra, men kampisen är nog ändå den stora boven.
        Låt honom få ett eget litet akvarium, plantera mer växter i det andra och låt i övrigt naturen ha sin gång.

        Korsningar av akvarievarianter har absolut ingen betydelse.

        Hybrider mellan arter kan man med fördel försöka undvika, men finns det bara "rätt" hanar att tillgå i akvariet så blir det inga hybrider, den artegna sperman överglänser den artfrämmande sperman så hybrider undviks alltså på naturlig väg....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • S0ul

          #19
          Ja, då kanske jag inte ska skaffa en nätkasse. Jag hade redan mycket växter, men skaffade fler när jag fick yngel. Och sedan har dom även stenar, rötter och trägrejer som ingen annan än dom och små räkorna kan ta sig under. Så dom borde kunna gömma sig. Men jag kunde se dom simma omkring på "öppet vatten" bland dom andra fiskarna och verkade inte rädda alls. När jag mata fiskarna var de några som kom fram då och skulle också ha mat. Men ja, de är nog kamphonorna som fått sig lite extra käk för dom smyger alltid omkring bland växterna och jag bevittna själv när en kamphona smög på ett yngel bakifrån och så sa de slurp. Kan jag på något sätt lägga upp en bild så kan jag visa hur de ser ut nu och om det är nog med växter..

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av S0ul
            Ja, då kanske jag inte ska skaffa en nätkasse. Jag hade redan mycket växter, men skaffade fler när jag fick yngel. Och sedan har dom även stenar, rötter och trägrejer som ingen annan än dom och små räkorna kan ta sig under. Så dom borde kunna gömma sig. Men jag kunde se dom simma omkring på "öppet vatten" bland dom andra fiskarna och verkade inte rädda alls. När jag mata fiskarna var de några som kom fram då och skulle också ha mat. Men ja, de är nog kamphonorna som fått sig lite extra käk för dom smyger alltid omkring bland växterna och jag bevittna själv när en kamphona smög på ett yngel bakifrån och så sa de slurp. Kan jag på något sätt lägga upp en bild så kan jag visa hur de ser ut nu och om det är nog med växter..
            Ja då ÄR det säkert också kampisarna som är bovarna, "slurpandet" är typiskt för dem....lite som våra svenska gäddor till beteendet....här hemma hos mig ger jag den ciklidpellets och dessa "slurpas" på exakt likadant sätt....

            Bilder kan du bara ladda upp här om du är goldmedlem, men du kan lägga upp dem på annan plats och lägga in en länk dit i inläggen här om du vill, så får vi ändå se hur det ser ut.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • S0ul

              #21
              Här finns en bild på akvariumet.



              Är de nog med gömställen för yngel eller ska jag ha ännu mer växter?

              Kommentar

              • S0ul

                #22


                Bild på akvarium.

                Kommentar

                • S0ul

                  #23
                  De är guppyn som personalen i zooaffären sa var em vild guppy.

                  Kommentar

                  • S0ul

                    #24
                    En av mina guppyhonor har blivit märkbart fetare. Kan man se om denna bär på yngel eller bara är fet?!

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      #25
                      den så kallade vilda guppyn är en endler-guppy hane och honan ser gravid ut, ingen expert men vad jag tror kan bli intressanta yngel om de två blandas antar jag.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        ja det är endlers guppy. o den är inte särkillt vild

                        Kommentar

                        Arbetssätt...