Har fått mina första yngel! :D Hjälp tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S0ul

    Har fått mina första yngel! :D Hjälp tack!

    Jag upptäckte ikväll ett litet yngel och när jag började leta så hittade jag totalt 6 st. Dom är ganska stora ändå, ca. 4-5 mm långa. Jag vet inte vad det är för yngel, men 4 ser ljusa ut och 2 ser mörka ut så de kanske kan vara mina dalmatinermollys som fått yngel. Tycker dom är för stora för att kunna vara guppy yngel. Jag har även platy och kampfisk som skulle kunnat fått yngel.
    Jag har tagit vatten från akvariumet till en skål och flyttat över alla yngel dit och imorgon ska jag gå och köpa en sån där liten yngelbur och sätta tillbaka dom till akvariumet. När dom sedan är så pass stora att dom inte kan bli uppätna, är det bara att låta dom simma ut bland dom andra fiskarna då?
    Och kommer mina yngel överleva i en lite störra glasskål en natt utan pump och doppvärmare?!
    Tacksam för alla tips jag kan få!
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Jag tycker nog att du skall låta bli att stoppa dem i yngelbur/födkasse, de växer dåligt, och drabbas lätt av sjukdomar i det begränsade utrymmet.

    Köp hellre till fler växter i akvariet så ynglen får en chans att gömma sig ordentligt, växter måste finnas i alla nivåer, det skall vara riktigt täta buskage, så kan du lägga i ynglen i akvariet igen. Några kommer säkert gå åt, men de snabbaste och livskraftigaste kommer klara sig. Detta förutsatt att du bara har de fiskar du nämner i ditt inlägg. Finns där glupska scalarer t.ex. så kommer de äta rent på nyfödda yngel, då kanske du hellre skulle satsa på ett separat yngelakvarium (50liter c:a) istället där ynglen kan växa till sig innan de flyttar tillbaka till de andra.

    Det mesta som står i dessa trådars första inlägg går att applicera på de arter du har:



    När det gäller vilken fisk som fått yngel så låter det som att du kan ha rätt, men vissa guppyvarianter kan få rätt så stora yngel de med så du får helt enkelt vänta och se tills de växt till sig....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • S0ul

      #3
      Jag var till djuraffären för att köpa en yngelbur men dom tyckte inte heller att jag behövde någon utan att jag skulle sätta tillbaka dom i akvariumet och se till att dom har ordentligt med ställen att gömma sig på. Dom har en massa växter i olika nivåer och även stockar och stenar som jag nu sett att dom gömmer sig under. Våra två ålar har gjort gångar överallt och där simmar dom in och gömmer sig med ålarna.

      Jag visade på djuraffären hur stora dom är och dom trodde att de är ca 2 veckor gamla. Så en del har nog redan blivit uppäta eftersom det bara var 6 st. Så det är väl dom som är snabbast och livskraftigaste som finns kvar nu då.

      Jag tror mer och mer att det är dalmatinermolly eftersom jag kan se små små svarta prickar på dom vita små ynglerna.

      De fiskar som finns i mitt akvarium är silvermolly, dalmatinermolly, platy (röd med svarta fenor), vildguppy, guppy, kampfisk, två små ålar, två malar och lite små röda räkor. Så det är väl ganska lungt då för mina små yngel som klarat sig två veckor. Dom är nu ca. 7-9 mm.

      Jag låter dom bara vara nu och hoppas att dom ska överleva! Hoppas det kommer mer yngel snart! Tack för tipsen!

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Om de har överlevt så länge så är det ingen större fara för dem då. De vet hur de ska göra för att överleva .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • S0ul

          #5
          Ja jag hoppas på de. Idag såg jag bara en liten rackare, men jag antar dom är bra på att gömma sig som överlevt så länge. Så dom finns nog där inne någonstans. Hur lång tid tar det innan dom är så stora att dom kan simma omkring som dom andra fiskarna utan att riskera att bli mat? Tar de lång tid för dom att växa? Jag har ju en vildguppy, och han är ju inte heller speciellt stor och ingen rör han så dom borde väl klara sig när dom är i hans storlek, eller ??

          Kommentar

          • Always
            • September 2011
            • 1

            #6
            Så bra att ni gjorde en sådan här tråd, eftersom jag just tänkte fråga om jag skulle kunna låta mina guppy yngel vara kvar i stora karet. Ser guppy yngel ut som små genomskinliga saker? För dom är ju rätt lika guppysar iaf. Jag har även 2 BM yngel som är en aning större, jag tror att dom är runt 3 veckor gamla, black mollysarna. Funkar BM yngel och Guppy yngel ihop? För och vara säker bara...

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Ja självklart funkar de ihop.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                notera dock att:

                silver och dalmatiner mollysarna kommer att pöka heljvillt med varandra och därmed så kommer du att få en mollysoppa i slutändan

                guppy och vildguppy (hmmm..?) kommer att pöka heljvillt med varandra och därmed så kommer du att få en guppysoppa i slutändan



                så, det redan vara så att de yngel du har, är korsningar.......



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  vildguppy (hmmm..?) ..



                  .
                  också rätt nyfiken på vad detta är. har aldrig sett vildfångade guppy i affärerna. eller har du impoterat själv?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    kanske en stam som plockades hit en gång och sedan varit "ren" från avel....


                    min endlersstam kommer från nya guinea av alla j-a ställen..... typ för 12 år sedan....


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      frågan är ändå om den är så "vild" ändå då

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        nope det är dom inte.

                        inom levandefödare så anger man inte som man ex gör med ciklider, att dom är VF (vildfångade),
                        F1 (första generation av vildfångade), F2, F3...etc.

                        inom levandefödare anger man naturform eller inte, och anger man naturform (stam) så är det
                        bra att veta från vilken stam, och helst fångstplats.

                        ex vilda guppies kan skilja sig väldiga åt, sista infon jag läste om detta i ett danskt blad,
                        så har jag för mig att de pratade om 7-8 olika guppyarter, och de såg dessutom ganska
                        olika ut inom varje "art".....

                        dvs en djungel (som påminner om det totalt överväxta 60 liters med endlers därhemma) utan dess like,,,,,'




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Min uppfattning är att endlers ofta anges som vildguppy i butiker så det är troligen sådana det handlar om.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            och idag är det faktiskt ganska svårt att få tag i "rena endlers".

                            för att inte säga nästan omöjligt.....



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • S0ul

                              #15
                              Den vild gyppyn som jag har är en hane som är väldigt liten. Dom kallade den i butiken som vild guppy, sen exakt varit och vart den kommer ihåg, de har jag ingen aning om.

                              Alla mina yngel har blivit uppäta!

                              Nästa gång jag får yngel så ska jag köpa ett sånt där nät så dom inte bli uppäta.

                              Är de dåligt om det blir korsningar?!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...