Tjatig men förvirrad angående guppyhonans graviditet! Hjälp, tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Tjatig men förvirrad angående guppyhonans graviditet! Hjälp, tack!

    Känner mig hur tjatig som helst som i varje inlägg skriver om mina levandefödare och deras yngel/graviditeter men...:

    Min guppyhona fick jag för 2 veckor sedan, garanterad gravid. Men hon har inte blivit tjockare. Dock säger min pappa (erfaren akvarist) att hon är väldigt tjock och kan föda när som helst! Jag har därför placerat henne i ett yngelkar där hon kan få yngla fritt, men jag betvivlar att hon kommer att göra det den närmsta veckan... På min svärdbärare såg jag verkligen hur hon blev tjockare och fick en fyrkantig mage, till sist ynglade hon. Guppyn har dock var lika tjock hela tiden -.-'

    Frustrerande ... Men, har ni någon idé över huvudtaget om detta?
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    #2
    Asch, bättre att fråga för mycket och se till att fiskarna mår bra än att bara 'låta naturen göra sitt' och grubbla över det!

    Är hon verkligen gravid; stor fläck vid analen eller bara allmänt tjock?
    Tycker av egna erfarenheter att det vore bäst att låta henne yngla fritt. Se bara till så att det finns många gömställen så hon kan få vara för sig själv.
    Du vet att hon ska föda väldigt snart när hanarna (ibland honorna) naffsar henne vid analen. De gör det för att försöka mummsa åt sig yngelna som snart poppar ut .
    Så, tycker att du bara ska sätta henne i en yngelkasse om hon jagas & stressas av de andra invånarna. Lägg då i någon växt i kassen :3.

    Om detta nu var fråga men! ^_^

    Kommentar

    • Nananana
      • August 2011
      • 5

      #3
      En fråga.... Är det någon som vet vad jag ska göra med mina Guppy ungar när dom föds? Jag har en sorts yngel låda som heter "Floating Guppy Tank" men den funkade inget vidare. Jag hade runt 30 black molly ungar, och dom övernattade en dag där i, och till slut dog alla förutom tre p.g.a. syrebrist, och jag satte lådan till och med vid pumpen. Jag tror att de i butiken förklarade fel...För jag kunde knappast höra fel heller.

      Hur som helst så har jag 3 par växter som når upp till ytan, som de två sista black molly ungarna brukar gömma sig i, och jag har även 1000 andra gömställen. Har ni några förslag på vad jag kan göra med guppy ungarna som kommer födas om ca. 10 dagar?

      Kommentar

      • MsDimitri
        • July 2011
        • 140

        #4
        Vad du ska göra med ungarna?

        Som i 'hur ska jag bli av med dem' eller som i 'hur ska jag se till så att de överlever' ​?

        Kommentar

        • Nananana
          • August 2011
          • 5

          #5
          Jag skulle gärna vilja att dom överlever!

          Kommentar

          • CarroAnn
            • August 2011
            • 110

            #6
            Ursprungligen postat av MsDimitri
            Asch, bättre att fråga för mycket och se till att fiskarna mår bra än att bara 'låta naturen göra sitt' och grubbla över det!

            Är hon verkligen gravid; stor fläck vid analen eller bara allmänt tjock?
            Tycker av egna erfarenheter att det vore bäst att låta henne yngla fritt. Se bara till så att det finns många gömställen så hon kan få vara för sig själv.
            Du vet att hon ska föda väldigt snart när hanarna (ibland honorna) naffsar henne vid analen. De gör det för att försöka mummsa åt sig yngelna som snart poppar ut .
            Så, tycker att du bara ska sätta henne i en yngelkasse om hon jagas & stressas av de andra invånarna. Lägg då i någon växt i kassen :3.

            Om detta nu var fråga men! ^_^
            Okej! Tack för svaret! Guppyhanen har nafsat mot analfenen i någon vecka nu -.-'. Hon har en stor svart fläck vid analen också, det har hon haft hela tiden... Men hon har ju som sagt inte blivit tjockare på 2 veckor känns det som... Hon är i ett eget inkört akvarium på 60l och där får hon gärna yngla fritt. Har dock väldigt gott om gömställen i det stora akvariet där många svärdbäraryngel har klarat sig. I 60l akvariet är hon dock helt själv och det känns ju också lite synd om det nu dröjer ytterligare en vecka innan några yngel börjar visa sig ju... Om hon nu överhuvudtaget tänkte få några yngel?
            Senast redigerad av CarroAnn; 28 August 2011, 19:18. Anledning: vill lägga till en sak :)

            Kommentar

            • MsDimitri
              • July 2011
              • 140

              #7
              Ja, ibland kan man verkligen bli totalt grundlurad. Tycker du borde låta tösen gå med de andra. Guppys är ganska sociala av sig trots allt

              Kommentar

              • CarroAnn
                • August 2011
                • 110

                #8
                Nananana,

                Du har inte möjlighet till ett mindre akvarium som du kan köra igång? Behöver ju inte vara stort eller dyrt, går att hitta för ett par hundra på blocket! Tar inte stor plats heller! Har du inga vänner eller bekanta som har ett gammalt akvarium på vinden? Det är ju en superbra lösning! Sen flyttar de över till huvudakvariet när de är stora nog! Det lilla akvariet är ju också bra om du skulle behöva byta allt vatten i akvariet någon gång.

                // Carroann
                Senast redigerad av CarroAnn; 28 August 2011, 19:29. Anledning: det blev fel med QUOTE

                Kommentar

                • CarroAnn
                  • August 2011
                  • 110

                  #9
                  Ursprungligen postat av MsDimitri
                  Ja, ibland kan man verkligen bli totalt grundlurad. Tycker du borde låta tösen gå med de andra. Guppys är ganska sociala av sig trots allt
                  Ja, verkligen! Jo, flyttar över henne där imorgon bitti. Svärdbäraryngeln måste ju ha någonstans att vara nu!

                  Kommentar

                  • Nananana
                    • August 2011
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av CarroAnn
                    Nananana,

                    Du har inte möjlighet till ett mindre akvarium som du kan köra igång? Behöver ju inte vara stort eller dyrt, går att hitta för ett par hundra på blocket! Tar inte stor plats heller! Har du inga vänner eller bekanta som har ett gammalt akvarium på vinden? Det är ju en superbra lösning! Sen flyttar de över till huvudakvariet när de är stora nog! Det lilla akvariet är ju också bra om du skulle behöva byta allt vatten i akvariet någon gång.

                    // Carroann

                    Tack! Vi får se hur det blir. Om det inte finns nåt bra för ungarna, så får jag väl nöja mig med att dom simmar fritt i akvariet...

                    Kommentar

                    • CarroAnn
                      • August 2011
                      • 110

                      #11
                      Lär de inte bli uppätna då? xD

                      Kommentar

                      • devion
                        • March 2011
                        • 52

                        #12
                        jag hade nog låtit naturen ha sin gång...kan låta hemskt för vissa, men... täta växter är ett utmärkt gömställe.... (fråga mina 15 nuvarande yngel -.-) guppys/platys/mollys ynglar som få...så överlevare kommer du få i vilket fall...
                        //Daniel

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Det bästa i det här fallet är nog om honan kan få gå själv i 60-literskaret, när hon fött får hon flytta tillbaka till de andra, då kommer de flesta ynglen nog klara sig. Jag undviker att använda födkassar/burar/andra speciallösningar, det stressar honan och kan i längden leda till att hon föder för tidigt och det ändå inte blir så många överlevande yngel.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...