Har fått yngel!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Har fått yngel!!

    Ville bara dela med mig av mina yngel lite här...
    Min svärdbärare fick yngel idag, dock upptäckte jag det försent och lyckades bara rädda två stycken som hade gömt sig mellan den grovkorniga grusen. Fiskade upp dem och placerade tillfälligt i en burk akvarievatten, imorrn bitti ska de ner i yngelakvariet! Är bara så lycklig då jag aldrig trodde det skulle ske! De var pyttesmå, verkligen grymt små! Mindre än jag trodde!! De var genomskinliga men orangea på magen! Jag är såå glad! Tips får gärna kommas med här!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    du kommer få mer. mycket mer. jag skulle i fortsättningen låta ynglena vara i stora karet. för de kommer föröka sig som ogräs tillslut :P

    men grattis. kommer själv ihåg första gången jag fick yngel. vart ju helt överlycklig :P

    Kommentar

    • Cyruz10
      • February 2010
      • 235

      #3
      Håller med hannesc, känslan man fick första gången utav att få yngel är obeskrivlig

      Angående tips, se till att du har ett inkört akvarium till ynglen med fungerande filter och doppvärmare. Men är det bara två yngel, och om du inte vill göra som hannesc säger och släppa i dom i det stora karet, fungerar en yngelkasse helt ok. Mata ofta men väldigt lite, och använd gärna torkad artemia eller frysfoder.

      Kommentar

      • CarroAnn
        • August 2011
        • 110

        #4
        Haha, okej! Där ser man Letade hela morgonen efter fler yngel och har hittat ytterligare 4 idag! Så nu är de 6 st!!! Jag har ett litet inkört akvarium som har fått stå i snart en vecka, med filter och doppvärmare och hela kalaset! Det är på ungefär 60 liter.

        Angående matningen... Kommer yngeln att fatta att de ska äta? Jag har smulat flingfoder pyttesmått, men de rör det inte...

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          låt det vara bara. mata inte för mycket. de hittar alltid massa mat bland stenar o grejjer o på växter o så. sånt som vi inte ser o som växer naturligt i karet. de kommer fatta tillslut. men mata inte för mycket nu bara

          Kommentar

          • CarroAnn
            • August 2011
            • 110

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            låt det vara bara. mata inte för mycket. de hittar alltid massa mat bland stenar o grejjer o på växter o så. sånt som vi inte ser o som växer naturligt i karet. de kommer fatta tillslut. men mata inte för mycket nu bara
            Okej, tack!!

            Kommentar

            • CarroAnn
              • August 2011
              • 110

              #7
              Något mer jag bör tänka på? Vill gärna se så de växer rätt - finns det några speciella mått eller liknande? Jag menar om de ska vara en viss storlek vid 1 månads ålder osv?

              Kommentar

              • Nananana
                • August 2011
                • 5

                #8
                ÄÄLSKAR YNGEL!
                När jag vaknade tidigt på morgonen, så upptäckte jag att min Black Molly hona hade fått yngel! Jag sprang runt och skrek om att hon hade fått yngel. Det var just då intresset om akvariefiskar började stiga in i mig bara sådär! Det var så jag hittade zoopet. Bara sökte runt på google om black molly och guppys. Jag insåg att zoopet var en bra sida, så jag registrerade mig

                Kommentar

                • CarroAnn
                  • August 2011
                  • 110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nananana
                  ÄÄLSKAR YNGEL!
                  När jag vaknade tidigt på morgonen, så upptäckte jag att min Black Molly hona hade fått yngel! Jag sprang runt och skrek om att hon hade fått yngel. Det var just då intresset om akvariefiskar började stiga in i mig bara sådär! Det var så jag hittade zoopet. Bara sökte runt på google om black molly och guppys. Jag insåg att zoopet var en bra sida, så jag registrerade mig
                  Vad roligt!! Jag älskar också yngel!!
                  Jag sökte också runt på google om guppies och svärdbärare hela tiden när jag hade skaffat dem och då hittade jag också zoopet! Superbra med forum där det finns svar på allt man undrar!! :O

                  Kommentar

                  • CarroAnn
                    • August 2011
                    • 110

                    #10
                    Liten uppdatering nu:
                    Har grottor i akvariet som ingen av fiskarna vågar sig in i - alltså perfekt gömställe för yngeln!! Har lyckats håva upp 11 stycken nu Tror dock att det var de sista...

                    Kommentar

                    • devion
                      • March 2011
                      • 52

                      #11
                      vart lika lycklig vid första skymten av yngel, nu börjar de bli ett skämt dyker upp hela tiden...men så går de med många täta växter...gömställen är alltid bra !
                      //Daniel

                      Kommentar

                      • CarroAnn
                        • August 2011
                        • 110

                        #12
                        Ursprungligen postat av devion
                        vart lika lycklig vid första skymten av yngel, nu börjar de bli ett skämt dyker upp hela tiden...men så går de med många täta växter...gömställen är alltid bra !
                        Haha, där ser man! Just nu ser jag fram emot fler yngel! Guppyyngel nu dock. Ska bli sååå spännande att se vilka färger de utvecklar senare!

                        Kommentar

                        • devion
                          • March 2011
                          • 52

                          #13
                          ja det är alltid spännande att se hur de färgar...särskilt när dom är "färglösa" från början har ett par st som jag fastnat för i det lilla yngelkaret nu ! hoppas dom överlever !
                          //Daniel

                          Kommentar

                          • Nananana
                            • August 2011
                            • 5

                            #14
                            Ursprungligen postat av CarroAnn
                            Vad roligt!! Jag älskar också yngel!!
                            Jag sökte också runt på google om guppies och svärdbärare hela tiden när jag hade skaffat dem och då hittade jag också zoopet! Superbra med forum där det finns svar på allt man undrar!! :O
                            Visst är det!!! Och det finns svar på alla frågor, så himla skönt '

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              Kommer ihåg med den känslan när man fick sina första yngel, mina första yngel var guppy . Men ibland har man blivit irreterard när man sett att fått mer yngel när man inte haft mer plats till dem . Men det är alltid roligt med yngel!
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...